پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

خانه ملاباشی کجاست؟ خانه معتمدی از آن دست خانه هایی است که از همه دلبری می کند و یکی از جاهای دیدنی اصفهان است. خانه ملاباشی در اصفهان همان خانه رؤیایی ما ایرانی هاست که هوش از سر همه می‌رباید. این خانه در سال ۱۳۸۱ با شماره ۵۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. قدمت خانه ملاباشی اصفهان به دوران صفویه، زندیه و قاجار می‌رسد. ملاباشی منجم ناصرالدین شاه در زمان حکومت ظل السلطان در اصفهان بود. این خانه در زمان ملاباشی جایی برای حضور مردم و پرسش‌وپاسخ از وی بود. در سال ۱۳۸۰ آقای معتمدی خانه ملاباشی را خرید و مرمت بازسازی کرد. این خانه چه در زمان ملاباشی چه اکنون درش به روی همه باز است.

خانه ملاباشی کجاست؟

اگر قصد دارید از خانه ملاباشی اصفهان دیدن کنید، باید بگوییم این خانه در محله پاقلعه شهر اصفهان قرار دارد. این خانه زیبا امروزه به‌عنوان هتلی برای دیپلمات‌هاست. آدرس دقیق‌ترش این است: خیابان ملک، کوچه ملاباشی، اولین خانه سمت راست.

اصفهان یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای ایران به شمار می رود که خاطر داشتن سبک خاص معماری و بناهای ارزشمند خود، سالانه مورد توجه میلیون ها گردشگر داخلی و حتی خارجی قرار می گیرد. یکی از همین بناهای ارزشمند و تاریخی، خانه ملاباشی یا همان خانه معتمدی می باشد که در سال 1381 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه ملاباشی کجاست؟

تابستان‌نشین خانه ملاباشی

از حیاط یا راهروی کناری آن که نورپردازی و تزیین شده می‌توانید به بخش تابستان‌نشین خانه می‌رسید که یادگار زندیه است. این قسمت نیز مرمت شده و دیوارهای این بخش از خانه ملاباشی مجدد نقاشی شده است. بخشی از این نقاشی‌ها که از گذشته به جای مانده را می‌توانید در کنار ستون اول ببینید. ابعاد این بخش حدود ۲۰ سانتی متر مربع است.

تابستان‌نشین خانه ملاباشی

در لایه برداری‌ها به هنگام بازسازی خانه ملاباشی بسیاری از تزئینات قدیمی تر پیدا شده است. در این نقاشی‌ها، نام سیاره ها و ماه‌های باستانی ایرانی روی سقف و دیواره‌ها کشیده شده است. اتاق‌هایی دور این فضا وجود دارند هر یک به نام یکی از ماه های سال.

حیاط اندرونی خانه ملاباشی

وقتی از راهرو بین حیاط بیرونی و تابستان‌نشین خانه ملاباشی به اندرونی می‌رسید، روحتان تازه می‌شود. در این قسمت بخش هایی از معماری زندیه به چشم می‌خورد. حیاط اندرونی خانه ملاباشی علاوه بر معماری ایرانی تلفیقی از معماری اروپایی هم هست. پرتره‌های این قسمت نشان‌دهنده نفوذ هنر غربی در معماری ایرانی است. در این قسمت اتاق ۹دری و ۵دری قراردارد.

حیاط اندرونی خانه ملاباشی

اتاق‌های ۵دری همانند اتاق ۹دری هستند البته با معماری کمی متفاوت. پنجره‌های بالای دیوارهای این اتاق علاوه بر محل عبور غلامان، دریچه‌ای برای تماشای مراسم‌های مذهبی زنان خانه بوده است. این گونه گفته می‌شود که زنان در این بخش می‌نشستند تا غریبه‌ها آنان را نبینند. ‎

سرداب خانه ملاباشی

خانه ملاباشی اصفهان نیز همانند دیگر خانه‌های تاریخی دارای سرداب است تا علاوه بر استراحت تابستانه، مواد غذایی از گرما دور باشد. حوضی که در سرداب وجود داشت و باد از روی آن بلند می شد باعث خنک‌ماندن فضا می شد. در این خانه دو سرداب وجود دارد که قدمت تاریخی یکی از آن‌ها به دوران قاجار و دیگری به دوران صفویه می رسد. اینگونه نیاکان ما از عناصر طبیعت برای بهتر زندگی‌کردن سود می جستند.

سرداب خانه ملاباشی

هزینه بازدید از خانه ملاباشی

‎از آنجایی که این خانه تحت تملک شخصی است، هزینه‌ ثابتی برایش در نظر نگرفته‌اند و همین نکته شاید یکی از نقاط ضعف بازدید از این خانه باشد. در واقع قیمت ورودی متغیر است و گاهی بازدیدکننده‌ها از آن معترض می‌شوند؛ اما با همه این‌ها خانه ملاباشی ارزش بازدید را دارد‎.

بهترین فصل بازدید از خانه ملاباشی

هر چند همیشه در خانه ملاباشی اصفهان به روی شما باز است؛ اما بهترین زمان بازدید از این خانه در فصل بهار و تابستان است. البته اگر تحمل گرما را ندارید، پاییز و زمستان هم گزینه‌های خوبی برای سفر به اصفهان و دیدن این خانه هستند. هرچند که اصفهان آنقدر زیباست که در هیچ فصلی شما را مأیوس نمی کند.

جاذبه های نزدیک خانه ملاباشی

همان طور که می‌دانید در هر وجب از خاک استان اصفهان می‌توانید جاذبه ای طبیعی یا تاریخی پیدا کنید که برایتان زیبا و لذت‌بخش باشد. کافی است کمی آن‌طرف‌تر سراغ خانه مشروطه بروید یا سری به انگورستان ملک‌التجار بزنید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی