پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای کفشگیری ، از قدیمی ترین روستاهای توابع بخش مركزی شهر گرگان در استان گلستان است . این روستا در دهستان روشن آباد و در فاصله 13كیلومتری غرب گرگان در مسیر جاده قدیم گرگان به کردکوی واقع شده است.

جهت اجاره ویلا در جهان نما و درازنو با شماره 09114481870 تماس بگیرید.

روستای کفشگیری در دوران قاجار به واسطه سکونت خوانین وامرای صاحب حکومت محلی همچون « محمد باقر خان سردار رفیع یانه سری» که در آن دوره حاکم ولایت گرگان واسترآبادبود،ازآبادانی وخرمی بسیار بیشتری نسبت به سایر روستاهای اطراف برخوردار است.

در این روستا چند رشته قنات و بناهای تاریخی ثبت شده و از همه جالبتر بقایای سنگ فرش کوچه ها از زمان قاجار تا کنون هنوز باقی مانده است. اهمیت سنگفرش در آنزمان از این جهت مهم است که در بسیاری از روستاها و شهر های آنزمان و حتی امروز با ریزش کمترین باران کوچه ها وخیابانها گل آلود میشدند و مردم عادی برای رفت آمد در کوچه های گل آلود یا از اسب و الاغ استفاده می کردند و یا بوسیله اسباب چوبی که بنام "چولنگ" تردد می کردند.

روستای کفشگیری

آثار تاریخی در روستای کفشگیری

اولین دبستان روستایی استرآباد تاسیس 1307 ،خانه های تاریخی ثبت شده ،حمام تاریخی ،تپه باستانی ،سنگفرش كوچه ها و... باعث شده كفشگیری متفاوترین بافت تاریخی روستا های استان را به سبب تنوع در خود جای دهد . بنای تاریخی اندرونی سردار رفیع بنای ارزشمند برجای مانده از دوران قاجاریه است این بنا دارای سیستم انتقال آب و اصطبل مخصوص سردار بوده است.

وجه تسمیه روستای کفشگیری

در باره وجه تسمیه روستای کفشگیری "اسد الله معطوفی" در کتاب سنگ مزارها وکتیبه های تاریخی گرگان و استرآباد این گونه مینویسد:" چند سنگ مزار متعلق به طایفه کفشگر در گورستان روشن آباد، دهنه محمد آباد کتول، کفشگیری و مخصوصا شموشک وجود دارد که به علاوه با استناد به اسناد تاریخی ، وقفنامه ها و استاد تملک اراضی اراضی منطقه می توان بر این امر صحه نهاد که روستای کفشگیری فعلی نام اصلی اش کفشگر(کفشگری) و تیول همین طایفه یاد شده بود.كوهستانهای یانسر(منطقه هزارجریب ) و دهكده جهان نما (مشرف بر دشت گرگان ) درالبرز مركزی ،مناطق ییلاقی اهالی كفشگیری بوده است.

شغل مردم روستای کفشگیری

شغل اصلی مردمان این روستا كشاورزی و دامداری است .

روستای کفشگیری

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی