پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

جاهای دیدنی سوباتان : سوباتان یکی از روستایهای ییلاقی بسیار شگفت انگیز در استان گیلان می باشد. به نظرم اگر قصد برنامه سفر نوروزی یا تابستانه دارید از اقامت در سوباتان غافل نشوید. جایی که می تونید به دور از هیاهو و دغدغه های شهری می توانید برای اقامت در سوباتان یک کلبه چوبی اجاره کنید و چند روزی خود را در میان ابرهای زیبا و طبیعت خارق العاده رها کنید. جایی که با دشت هایی وسیع و مراتعی سرسبز و دره هایی زیبا و بی انتها. روستایی بدون دکل برق و آنتن های موبایل. بدون صدای ماشین،بوق، ترمز و گاز است. برای اجاره کلبه در سوباتان با ما تماس بگیرید.

09114481870

اجاره خانه روستایی در سوباتان

ییلاق سوباتان به دلیل قرار گرفتن در در بالاترین نقطه از کوهستان و ابرها چشم انداز بسیار فوق العاده ای دارد و برای کسانی که میخواهند چند روزی به دور از زندگی شهری باشند و لذت اقامت در خانه روستایی و کلبه چوبی را تجربه کنند پیشنهاد می دهیم سفر به سوباتان را انتخاب کنند.

سوباتان کجاست ؟

سوباتان در اصل نام ییلاقی در غرب لیسار در نزدیکی شهر تالش واقع در استان گیلان می باشد. ییلاق سوباتان از شمال به رودخانه زیبا و البته خروشان لیسار و از شرق به جنگل های دیدنی و انبوه تالش و از طرف جنوب به ییلاق های آسبومار جوکندان و از غرب به دریاچه زیبای نئور و ییلاق های اردبیل متصل می شود.

این منطقه بکر و توریستی در ارتفاعات 1800 تا 1900 متری قرار دارد. سوباتان به علت قرار گرفتن در مسیر وزش باد هایی که از سمت شمال می آیند در تمامی فصل ها حتی فصل های گرم سال که در شهر های بزگ دمای هوا به شدت طاقت فرساست، دمای نسبتا خنکی دارد.

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

سوباتان در زمستان

این روستای تاریخی، محل سکونت خانواده های لیساری است که فقط در بهار و تابستان می توانند در آن جا بمانند از بس که زمستان های سردی داشته و برف سنگین در این منطقه می بارد.سوباتان در ارتفاعی بین 1900 تا 2500 متر از سطح دریا قرار دارد برای همین زمستان هایش سرد و طاقت فرساست و حتی در تابستان هم می توان لکه های برف را در ارتفاعات دید.

حواستان باشه اگر قصد رفتن به سوباتان را دارید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید چراکه این ییلاق در فصل تابستان نیز شب های سردی دارد. ییلاق سوباتان از جاهای دیدنی گیلان هست.

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

بهترین زمان سفر به سوباتان

بهترین فصل سفر به این منطقه از اواخر اردیبهشت شروع می‌ود. اگر خرداد را برای سفر انتخاب کنید، شقایق‌های این منطقه هم روییده‌اند. به دلیل وزش باد تابستان‌ها هم ییلاق سوباتان خنک است. در فصل پاییز نیز تعداد زیادی مسافر به این منطقه سفر می کنند اما باید سردی هوا را به      جان بخرید.

چگونه به سوباتان برویم؟

برای رسیدن به سوباتان بهشتی در ایران قدیمی ترین مسیر، جاده جنگلی لیسار به سوباتان است.البته قبل از رسیدن به لیسار از هر شهری که هستید باید به رشت برسید.این جاده بیشتر از طرف گردشگران حرفه ای استقبال می شود.

اما اگر حرفه ای نیستید و کودک زیر هفت سال همراه تان است، این جاده را انتخاب نکنید.از رشت به هشت پر بروید و از هشت پر به سمت جاده اق اولر. البته در هشت پر بایدخودروهای شخصی تان را جایی پارک کنید و با نیسان های محلی به سمت سوباتان رفته و در بازار محلی آن پیاده شوید.

اگر می خواهید ازاردبیل به سوباتان برسید اول باید به اردبیل بروید و بعد از آنجا به خلخال و سپس جاده نئور. اگر اهل پیاده روی هستید می توانید با پیاده روی 10 ساعته و استراحت های کوتاه بین راه به سوباتان برسید. برای سفر با اتوبوس باید از تهران به آستارا و از آنجا به هشت پر بروید و بقیه ماجرا.

فاصله سوباتان تا تهران چقدره؟

فاصله بین تهران تا ییلاق سوباتان حدودا 460 کیلومتر

زمان 6 ساعت و 49 دقیقه که مسافت حدودا 3 ساعت مسیر به صورت افرودی می باشد.

جاهای  دیدنی سوباتان

دریاچه نئوردر غرب ییلاق سوباتان

این دریاچه حدود 420 هکتار است و عمق متوسط آن به سه الی هشت متر می رسد.آب دریاچه نئور در پنج ماه از سال به قطر 80 سانتی متر یخ می زند . دریاچه نئور بزرگ ترین دریاچه آب شیرین دائمی منطقه است. برای رسیدن به دریاچه نئور از سوباتان حدود 20کیلومتر باید پیاده روی کنید. اگر این مسیر برایتان سخت است باید از نیسان های محلی کمک بگیرید. البته می توانید برای رفت و برگشت و بازدید یه روزه از سوباتان پاترول کرایه کنید.

کرایه پاترول از تالش تا نئور

برای رفتن به نئور و افرود سواری که بسیار هیجان انگیز است شما باید از تالش به فکر کرایه پاترول به سوباتان و یا نئور باشید.

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

خانه های چوبی سوباتان

وقتی به روستای زیبای سوباتان وارد می شویم اولین چیزی که چشمها را به خود خیره میکند خانه های چوبی سوباتان می باشد که هنوز هم نقش زندگی در آنها موج می زند خانه های چوبی سوباتان تاکنون توانسته اند بافت سنتی خود را حفظ کرده و بعنوان زیباترین چشم انداز خودنمایی کنند.

کوه های سر به فلک کشیده و بوی نمناک سبزه ها و سرسبزی آبادی منظره ای دیگر از طبیعت زیبای سوباتان را به عنوان یک تابلوی بی نظیر خدادادی معرفی می کند.

خانه های چوبی سوباتان از جنس چوب های قهوه ای می باشد که دارای سقف های شیروانی است جنس این چوب ها به گونه ای است که در تابستان گرما را در خود حفظ می کند و درونشان بسیار گرم است و بیشتر از چوب های جنگلی لیسار است که از تنه ی اصلی چوب بلوط است معماری و استحکام خانه های قدیمی از خانه جدید قوی تر و محکم تر می باشد.

جاهای دیدنی سوباتان

اجاره کلبه چوبی در سوباتان

اهالی قدیمی سوباتان خانه هایشان را با چوب های بلوط می ساختند و بر روی آنها چوب های نازک و تری به نام "پلک" می گذاشتند و سپس قسمت داخلی دیوارها را با کاهگل پر می کردند تا به عنوان محافظ در برابر سرما و گرما عمل کند. تمام اجزای خانه های قدیمی از چوب ساخته شده حتی پنجره ها هم که از دو پاره تخته چوبی درست شده است.

در کنار خانه های چوبی سوباتان اتاقهای کوچک چوبی دیگری نیز بنام "کوم" وجود دارد که همان طویله است و برای نگهداری از گاو و گوسفند مورد استفاده قرار می گیرد.سوباتان از سمت شمال با رود خانه ی لیسار همجوار است و از شرق با جنگل های تالش همسایه می باشد.

آبشار وِرَزان

این آبشار در روستای ورزان در شمال غربی سوباتان واقع شده و فاصله آن تا روستاحدود چهار کیلومتر است. آب رودخانه ورزان از شاخه های اصلی رودخانه لیسار استکه از چشمه های ییلاق ها سرچشمه گرفته و در مسیرش هنگام ریزش از صخره هایعظیم ورزان، آبشاری حدود 30 متر ایجاد می کند. مسیر پیاده روی تا آبشار ورزان اصلاسخت نیست و با پیاده روی ساده و مشاهده دشت های اطراف می توانید زیبایی آبشار را از نزدیک ببینید.

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

پارک جنگلی آلچالق

تا به حال بوته های آلوچه را از نزدیک دیده اید؟ اینجا سرزمین آلوچه های بوته ای استکه آلچالق نامیده می شود. قسمت غرب جنگل های لیسار روی تپه های کم ارتفاع وپوشیده از چمن بوته های آلوچه است. به دلیل سرمای بیش از حد هوا و بادهای تنددرختان آلوچه رشد قدی نمی کنند و به صورت بوته و درختچه های کوتاه شکل می گیرند.مردم محلی این روستا و بعضی از گردشگران از آلوچه ها برای غذا و البته رب و لواشک استفاده می کنند.

سرزمین آلوچه های بوته ای در سوباتان

فصل رسیدن این آلوچه ها همیشه چند نفری را می بینید که با ظرف هایی که دردست دارندمشغول چیدن آلوچه هستند. در این منطقه همچنین می توانید در ماه های آخر تابستانقارچ های سفید ویژه ای پیدا کنید. اواخر تابستان آب و هوای سوباتان سرد می شودو نم نم باران و مه و شبنم زمین را مرطوب می کند تا با اولین تابش خورشید قارچ های سفید از زمین بیرون بیایند.

همزمان با طلوع آفتاب سرو کله این قارچ ها هم از دل خاک پیدا می شود. قارچ ها بیشتردر محل قدیمی آغل های دامداران رشد می کنند. البته برای چیدن این قارچ ها باید از افرادمحلی کمک بگیرید که خدای نکرده قارچ سمی را به جای قارچ سالم از زمین نچینید.حواس تان به رنگ های غیر طبیعی قارچ ها باشد هر رنگ غیرطبیعی باید از طرف افراد محلی و با تجربه تایید شود.

محله های اطراف سوباتان

ماجرای سفر به روستای سوباتان بهشتی در ایران به همین جا ختم نمی شود. این منطقه ملحقات زیادی داردکه می توانید علاوه بر لذت بردن از منطقه سوباتان، سری هم به محله های اطراف آن بزنید.

قلعه بین یوردی:در این محله اهالی قلعه بین لیسار زندگی می کنند که حدود 70 خانوار هستند. شغل اغلب آنها دامداری است.

مِیلَه بُلاغی :اینجا محله سکونت قوم تخته ای لیسار و اهالی داوان است. حدود 50 خانواردراین مکان سرسبز زندگی می کنند که تعداد آنها در فصل تابستان بیشتر هم می شود.

بازار:اشتباه نکنید، منظورمان بازار روز نیست. این منطقه هم یکی از محله های سوباتان است.اکثر اهالی سوباتان در این محله سکونت دارند و این محل به ساکنین روستای خاصیاز لیسار اختصاص ندارد. حدود 300 خانوار در این شهرک ییلاقی زندگی می کنند.

کَلَمَر:روستایی در دره پایین دست قلعه بین یوردی است. اهالی آن قشلاق نشین هستندو محل سکونت بیش از20 خانوار از دامداران لیساری در این مکان است .

قلعه سلسال مقابل قلعه خشک

این قلعه تاریخی در پایین دست سوباتان واقع شده و تنها اثر تاریخی – معماری در این محل است.قلعه خشک که قلعه ای سرسبز است در جهت مخالف قلعه سلسال بدون وجود چشمه هایجوشان قرار دارد که به آن اقامتگاه بزرگان نیز می گویند. قلعه سلسال را لیسار هم می نامند.سلسال در لغت به معنی آب خنک و خوشگوار است.

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

قوری دره، گورستان هفت هزار ساله

گورهای بزرگ سنگی قدمت سوباتان را به پنج الی هفت هزار سال پیش می رساند.وجود گورهای کلان سنگی در منطقه قوری دره سوباتان این واقعیت را اثبات می کندکه تاریخ تمدن سوباتان به قبل از اسلام برمی گردد . یکی دیگر از آثار تاریخی سوباتان قبرستان زیری در سه کیلومتری شرق این منطقه است که قدمت این منطقه را به تاریخ قبل از اسلام می رساند .

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

چمنزار بیدَه پِشت

این جا بام سوباتان بهشتی در ایران است. تصور کنید چمنزاری وسیع در ارتفاع؛ جایی که به راحتی می توانیدکل منطقه را زیر نظر بگیرید. این دشت آنقدر وسعت دارد که هواپیماهای کوچک می تواننددر آن فرود بیایند و محل مناسبی برای برگزاری جشن های بومی و ورزش های محلی است.

این چمنزار وسیع و بی نظیر حوضچه کوچک آبی هم دارد که با جمع شدن آب های سطحی درست شده است.چمنزار بیده پشت همیشه چراگاه گوسفندان و محل دویدن اسب های وحشی است.

ساری داش سوباتان

ساری داش به معنی سنگ زرد یکی از محلهای تفریحی سوباتان بهشتی در ایران است .این منطقه در ضلع شمالی سوباتان واقع شده است . صخره ها ی بزرگ زرد رنگ آن در سینه کوهی بزرگ که مشرف بر رودخانه خروشان لیسار و جنگلهای سرسبز است ، چشم انداز قشنگی را ایجاد کرده است .

وجود دشتهای وسیع « قوری دَره » و دور نمای آبشار « وِرَزان » و دره عمیق پایین « ساری داش» و همچنین نمایان بودن ییلاقات « خُطبه سرا» به زیبایی این محل افزوده است . بدلیل راحت بودن مسیر این چشم انداز همه روزه خانواده های سوباتانی حضور گرمی در این مکان دارند .

جاهای دیدنی سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

گیاهان دارویی در دشت های سوباتان

وقتی در دشت یا پای کوه یا حتی قله آن قدم می زنید آنچه می توان لذت پیاده روی شما را کامل کند، عطر گل هایی است که بین تان پیچیده و هوش از سرتان می پراند. این گیاهان علاوه بر اینکه عطر بی نظیری دارند از نظر دارویی نیز کاربردهای بی شماری دارند. با این گیاهان آشنا شوید.

یارپوز یا پونه

فقط کافی است به کناره جوی های آب در سوباتان توجه کنید. همه جا می توانید بوته های پونه را پیدا کنید. مردم سوباتان پونه را همراه ماست، ترشی، سالاد و میوه‎ های محلی مصرف می کنند. همیشه به خصوص در فصل بهار و تابستان می توانید زنان و دختران روستایی را ببینید که کنار جوی آب مشغول چیدن پونه هستند.

بالدِرقان یا گُلپَر

این گیاه یکی از مشهورترین گیاهان دارویی سوباتان است و در اکثر روستاهای اطراف خصوصاً «کَلَمَر» و « گنج خانه» می روید. گلپر یکی از منابع درآمد روستاییان این منطقه است. سالانه بیش از 50 تن دانه گلپر از سوباتان به بازارها ی استان های مجاور فرستاده می شود

بومادران

به تراس خانه های روستایی قدم بگذارید تا بوی این گل را حس کنید. به این گیاه علف هزار برگ نیز می گویند مردم سوباتان از بو مادران برای درمان بواسیر و تب استفاده می کنند. بعضی از روستایی های این منطقه در زمین های روبه روی خانه هایشان، بومادران می کارند تا کمک خرجشان باشد.
 

برچسب ها

اجاره پاترول در سوباتان بازار در سوباتان اقامت در سوباتان اجاره خانه روستایی در سوباتان ساری داش سوباتان چمنزار بیدَه پِشت قوری دره، گورستان هفت هزار ساله قلعه سلسال مقابل قلعه خشک محله های اطراف سوباتان سرزمین آلوچه های بوته ای در سوباتان پارک جنگلی آلچالق آبشار وِرَزان خانه های چوبی سوباتان دریاچه نئوردر غرب ییلاق سوباتان مکان های دیدنی سوباتان چگونه به سوباتان برویم؟ بهترین زمان سفر به سوباتان سوباتان در زمستان سوباتان کجاست ؟ جاهای دیدنی سوباتان اقامتگاه در سوباتان اجاره کلبه روستایی در سوباتان سوغات سوباتان تصاویر دریاچه نئور



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی