پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

محلات قدیم گرگان میراثی زنده | شهر گرگان یکی از شهرهای استان گلستان است که دارای پيشينه چند هزار ساله مي باشد كه در دوره هاي گوناگون دگرگوني هاي زيادي در آن پديد آمده است. این شهر در کنار جاذبه های طبیعی بی نظیری که دارد دارای بافت تاریخی بی سابقه ای می باشد. این شهر زیبا دارای محلات قدیمی بسیار زیبایی می باشد که با خانه های تاریخی و بازارهای محلی مزین شده است. اما متاسفانه امروزه فرهنگ آپارتمان نشینی مردم گرگان را از اصالت خود دور نگه داشته است و شکل زندگی مدرن در میان مردم رخنه کرده است. رغبت مردم برای زندگی در این محلات بسیار کم شده است و ظاهر این محلات رو به تغییر است.

برای دیدن بافت تاریخی گرگان و گذر در این همه شگفتی و خانه های قدیمی باید شبی را در شهر گرگان اقامت داشته باشید. بهترین انتخاب برای لمس تاریخ اقامت در بناهای تاریخی شهر گرگان است. همراه سایت گلستانی ها باشید تا شما را با بهترین بناهای اقامتی و تاریخی گرگان آشنا کند و تجربه شیرین اقامت در گرگان را فراموش نکنید.
در بافت تاریخی شهر گرگان بناهای سنتی مانند خانه رضاقلی نژاد مرمت و باسازی و امروزه به نام سرای خان در حال فعالیت است. این بنا یه رستوران با طعم بینظیر غذاهای محلی گرگان که شما را مبهوت زیبایی خودش می کنه.
بنای باقری ها هم یکی دیگر از این مجموعه هاست که تبدیل به هتل بوتیک هفت پیکر شده و شما میتوانید لذت شیرینی اقامت در خانه باقری ها داشته باشید و در رستوران این مجموعه طعم بی نظیر غذاهای گلستان را تجربه کنید
اما اگر هنوز هم به دنبال جایی برای اقامت سنتی و خودمانی تر هستید بهترین انتخاب برای شما عمارت صدر است. فضایی خودمانی و ساده و گلدان های رنگی که روح شما را به وجد می آورد. خانه سنتی و اتاق های کف خواب و محیط کاملا صمیمی در دل بافت تاریخی گرگان که به انتخاب عالی برای شماست.
اگر تمام بافت تاریخی گرگان برای شما جذاب هست و می خواین گذری دراین تاریخ داشته باشید حتما شماره 09114481870 را ذخیره کنید و بهترین راهنمایی مناطق دیدنی گلستان را از سایت گلستانی ها بخواهید.

محلات قدیم گرگان میراثی زنده

شهر گرگان (استرآباد) در دوران قاجار ۶ محلهٔ بزرگ به نام‌های سرپیر، دربنو، سرچشمه، میخچه‌گران، نعلبندان، سبزه‌ مشهد و میدان داشت که دارای چندین محله فرعی مثل پاسرو، میرکریم، دوشنبه‌ای، شیرکش، باغشاه، دباغان، شاهزاده قاسم و… بوده‌اند. این محلات قدیمی هنوز هم با نام های قدیمی خود مورد استقاده قرار می گیرند و بیشتر مکان های مذهبی و تکایا در این منطقه قرار گرفته اند. البته یک محله دیگر به نام قزاق محله نیز در این شهر قرار دارد که بسیار قدیمی است که محل سکونت قزاق‌هاست جزو محله‌های قدیمی گرگان به‌شمار می‌آید.

محلات قدیم گرگان میراثی زنده

اجاره سوئیت در گرگان

قطعا برای اینکه بتوانید بافت تاریخی گرگان را به خوبی دیدن کنید بایدمکانی را برای رزرو اقامتگاه انتخاب نمایید که به بافت تاریخی نزدیک باشد. نگران نباشید سایت گلستانی ها بهترین عمارت سنتی در دل بافت تاریخی شهر گرگان به شما پیشنهاد می کند. این عمارت سنتی دارای بهترین امکانات می باشد و برای حفظ آداب و فرهنگ مردم گرگان به صورت سنتی و کف خواب می باشد و میزبان شما برای صرف صبحانه در آغاز روز می باشد.

بافت قدیم گرگان

بافت قدیم گرگان دارای 5 دروازه بوده است که هر کدام از این دروازه ها عامل رشد بیشتر شهر شده است. 5 دروازه شهر به ترتیب  دروازهٔ شرقی بطرف بسطام و خراسان، دروازه فوجرد یا سبزه مشهد که به طرف گرگان قدیم می‌رفته‌است، دروازهٔ جنوبی بنام چهل دختران که بطرف کوهستان می‌رفته و دروازه مازندران و دروازه دنکوان که در دروازهٔ پنجم رفت‌وآمدی صورت نمی‌گرفته‌است.

بافت قدیم گرگان شامل محله های قدیمی و خانه های سنتی می باشد. تجمع اصلی بافت قدیم گرگان مرتبط به محله های اصلی شهر مانند سبزه مشهد , میدان و نعلبندان می باشد. نعلبندان بازار اصلی شهر محسوب می شود که از هر طرف به این محله های قدیمی مرتبط می باشد. (در گذر دوشنبه‌ای واقع در محلهٔ غربی و گذر چهارشنبه‌ای واقع درمحلهٔ شمالی احتمالاً بازارهای هفتگی وجود داشته‌است).

محلات قدیم گرگان میراثی زنده

محله سبزه مشهد

محله اصلي سبزه مشهد كه در شمال و كنار دروازه گرگان قديم قرار داشت شامل محلات فرعي تر: سرچشمه ، سرپير ، چهارشنه اي و دباغان مي باشد اين محله به دليل بوجود مظهر قنات در محدوده آن تامين كننده آب ساكنين شهر بوده است عناصر مشخصي كه در مركز و محدوه اين محله قرار دارند شامل : امامزاده نور ، مصلي و چند تكيه مي باشد . تمامي اين محلات به جز ميركريم از محلات فرعي سبزه مشهد مي باشند.

محلات گرگان بسیار زیباست پس بهتر است با جاهای دیدنی گرگان آشنا شوید!

محلات قدیم گرگان میراثی زنده

بازار نعلبندان

بازارهای محلی یکی از محبوب ترین جاذبه های شهرند، جایی شلوغ و پرهیاهو که مملوء از مردم محلی و خوراکی های رنگارنگ است و عطر و بوی خاصی دارد. یکی از این بازارهای محلی در شهر گرگان قرار دارد: بازار نعلبندان، بازاری محلی در مرکز شهر که با قدمت طولانی از اماکن تاریخی شهر است و همچنان بعد از قرن ها نقش مهمی در اقتصاد گرگان دارد.

بازار نعلبندان در بافت قدیمی گرگان، در بین چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه جای دارد و از جنوب به خیابان امام خمینی و از غرب به محله سرچشمه منتهی می شود.

سبک معماری این بازار به گونه ای است که می توان آن را یکی از جذاب ترین بازارهای استان گلستان و شمال ایران دانست. با بررسی اسناد و سفرنامه های استرآباد قدیم و گرگان به خوبی می توان فهمید که در آن زمان اینجا بازارهای مختلفی داشته که قدمت آن ها حتی به دوره هخامنشی برمی گردد. بازار نعلبندان دارای راسته های مختلفی است و تعدادی مدرسه قدیمی مثل مدرسه سادات و مفیدیه در آن به چشم می خورد.

محلات قدیم گرگان میراثی زنده

محله میدان

محله اصلي ميدان كه در غرب وكنار دروازه مازندران قرار داشته است شامل محلات فرعي تر : دربنو ، مير كريم ، دوشنبه اي و دوچنار مي باشد ( محله دوچنار در حال حاضر وجود ندارد ) در محله ميدان يكي ديگر از بازارهاي اصلي شهر وجود داشته است كه با احداث خيابانهاي جديد بخشي از آن از بين رفته است و بخشي ديگر ان بصورت بازارچه اي فعال بكار خود ادامه مي دهد .

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی