پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

بازار نعلبندان گرگان همراه با عکس و آدرس: یکی از بازارهای بسیار قدیمی گرگان است از لحاظ معماری یکی از زیباترین بازارهای شمال ایران به شمار می رود. قدمت این بازار به حدود سال 375 هجری قمری می باشد. بازار نعلبندان دارای چندین راسته می باشد که هر کدام به وسیله فرعی به یکدیگر متصل می شوند و مردم زیادی در آنجا مشغول به کار هستند. بازار نعلبندان گرگان یکی از بازارهای بزرگ شهر گرگان می باشد که در حدود 150 مغازه در آن وجود دارد و همچنین علاوه بر مغازه های موجود گاری ها و دستفروشانی نیز در حال کسب و کار می باشند و اجناس خود را به فروش می گذارند.

شماره تماس اجاره ویلا در گرگان  09114481870

بازار نعلبندان کجاست؟

بعد از میدان شهرداری گرگان، راسته باریکی وجود دارد که با چرخش‌ها و پیچ‌های متنوع، مجموعه یک بازار محلی به نام بازار نعلبندان را شکل می‌دهد. بازار قدیمی گرگان یا بازار نعلبندان در بافت قدیمی گرگان، حدفاصل چهارراه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارد و از جنوب به خیابان امام خمینی و از غرب به محله سرچشمه متصل است.

آدرس بازار نعلبندان گرگان

استان گلستان،‌ گرگان، حدفاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه

جاهای دیدنی بازار نعلبندان گرگان

از بناهای مهم و تاریخی داخل بازار نعلبندان می توان به حمام قاضی، مسجد جامع دوره‌ سلجوقیان، تكایای قدیمی، آب انبار و عمارت محمدشاه اشاره کرد. در سال ۱۳۱۱ خورشیدی خیابانی که اکنون خیابان امام نامیده میشود از وسط میدان رد شده، بازار نعلبندان را به دو قسمت شمال و جنوب تقسیم كرده است.

حالا که تا بازارهای گرگان آمده اید بهتر است سری به روستای زیارت بزنید و کلی سوغات هم خرید کنید و برای اقامت هم خیالتون راحت ما پیسنهاد می دهیم که به دنبال اجاره ویلا در روستای زیارت باشید.

وجه تمایز بازار نعلبندان گرگان؟

بازار نعلبندان برخلاف دیگر بازارهای قدیمی ایران، سرپوشیده نیست، راسته پیچ در پیچی را شامل می‌شود که در دو طرف آن دکان‌ها صف کشیده و با سقف‌های شیروانی خود یادآور باران‌های همیشگی شمال هستند. وجه‌ تمایز بازار نعلبندان با سایر بازارهای سنتی كشور را می توان سرباز بودن آن بیان کرد و شاید علت این امر نوع خاص معماری یا شرایط اقلیمی آن زمان بوده است.

در گذشته در راسته بزازان فضای بزرگی برای نعل زدن به اسب‌ها بوده است و كاروان‌های مختلفی كه از این مسیر می‌گذشتند، اسبان خود را در آنجا نعل می‌زدند و از آن جهت به این میدان، نعلبندان گفته‌اند.

پیشنهاد می کنیم زمانیکه وارد شهر زیبای گرگان شدید حتما اگر قصد خرید هم ندارید سری با بازار نعلبندان بزنید که خود مانند یک سفر بزرگ محسوب می شود. دربازار نعلبندان هیایوی زیادی وجود دارد و شما میتوانید با تمام حس های پنجگانه خود در این راسته گردش کنید و با جریان زندیگی مردم محلی این منطقه آشنا شوید.

به طور کلی گلستان دو بازار بزرگ محلی و قدیمی دارد یکی بازار نعلبندان و دیگر بازار روس در شهر گنبد می باشد.با اینکه این دو بازار در فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند اما نبض بازار شهر را در دست خود گرفته اند.

 

مطالعه بیشتر  enlightened  جاهای دیدنی گلستان

 

تاریخچه بازار نعلبندان گرگان

بازار نعلبندان گرگان در روزگاران گذشته از جمله مراکز مهم داد و ستد کالا، توزیع و نشر افکار و عقاید فرهنگی، اجتماعی بوده است و بر اثر گذشت زمان و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحول یافته و شکل و بافت قدیمی و تاریخی خود را از دست داده است.

چند کاروانسرای مهم و معروف مانند کاروانسرای حاج محمد تقی خان هزار جریبی نیز در این بازار در محدوده دروازه مازندران و امامزاده عبدالله فعلی در این بازار وجود داشت.

راسته‌های مختلف بازار نعلبندان گرگان در طول سالیان از بین رفته است و اکنون بقایایی از برخی راسته‌ها وجود دارد. برخی از راسته‌های بازار قدیمی گرگان همانند بازار  یزد و کاشان سرپوشیده بود‌ه‌اند. بخشی از محدوده بازار روز فعلی تا سقاخانه حضرت عباس (ع)، راسته‌های مختلف بازار قدیم گرگان بوده‌اند که بیشتر آن‌ها از بین رفته  و اکنون غیر از راسته چلنگران و آهنگران، راسته‌ای دیگر مشاهده نمی‌شود.

شهر گرگان بازار و مناطق دیدنی بسیار زیادی دارد حالا که برنامه سفر به این شهر رویایی و قشنگ را دارید پس بهتر است اول با جاهای دیدنی گرگان آشنا شوید.

بناهای دیدنی بازار سنتی نعلبندان

تعدادی از جاهای دیدنی گرگان در بازار نعلبندان است که قدمت بعضی‌ها به دوره قاجار می‌رسد. بعد از خرید می‌توانید به بازدید از بناهای تاریخی مسجد جامع قدیمی گرگان ، آب‌انبار و مدرسه محسنیه بروید. حمام قاضی، تکیه‌ها و عمارت محمدشاه، کاروان‌سرای حاج امین الاضرب و سقاخانه حضرت عباس(ع) از دیگر بناهای تاریخی بازار است. با خرید بلیط اتوبوس گرگان، خودتان را به این شهر برسانید و از بازار و بناهای گرگان دیدن کنید.

بهترین زمان بازدید از بازار نعلبندان

صبح تا غروب

پرسش‌های متداول درباره بازار نعلبندان

بازار نعلبندان کجاست؟

بازار نعلبندان در استان گلستان،‌ گرگان، حدفاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارد.

قدمت بازار نعلبندان به چه زمانی می‌رسد؟

قرن چهارم هجری قمری

در بازار نعلبندان چه کالاهایی به فروش می‌رسد؟

انواع محصولات خوراکی از جمله میوه و سبزی و ماهی جزو اصلی‌ترین کالاهای بازار نعلبندان هستند.

ویژگی بازار نعلبندان چیست؟

بازار نعلبندان محلی برخلاف دیگر بازارهای قدیمی ایران، سرپوشیده نیست.




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی