پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

تورنگ تپه : تپه باستانی تورنگ تپه که در نزدیکی شهر گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد، یکی از مهم ترین جاذبه های باستان شناسی منطقه محسوب می شود. تورنگ تپه در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال گرگان و در مجاورت روستایی به همین نام و در کنار استخر  آبی واقع است و قدمت آن به استناد گزارش و نتایج بررسی ها و کاوش های علمی باستان شناسان خارجی به هزاره سوم پیش از میلاد یعنی ۵۰۰۰ سال پیش می رسد.

اجاره ویلا در ییلاقات استان گلستان با شماره 09114481870 تماس بگیرید.

تورنگ تپه کجاست؟

تورنگ تپه به مجموعه ای از چند تپه که با برجستگی نزدیک به همدیگر قرار دارد می گویند که در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی گرگان قرار دارد. تپه ای تاریخی که از جنوب شرقی دریای خزر، ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. تورنگ تپه که یکى از عظیم‌ترین و غنى‌ترین تپه‌هاى باستانى استان گلستان به شمار مى‌آید، با وسعت بسیار و ارتفاع چشمگیر در مجاورت روستاى تورنگ تپه واقع شده و بر دریاچه کوچکی مشرف است.
 

تورنگ تپه
اهمیت تورنگ تپه با کشفِ اتفاقی مجموعه اشیایی معروف به گنج استرآباد در سال ۱۸۴۱ میلادی آشکار شد. در دهه‌ی ۱۳۴۰، «ژان» حفاری را در این تپه آغاز کرد، ۱۳ فصل کاوش انجام داد که در نتیجه آنها ۹دوره‌ی فرهنگی را در این مکان، باستان‌شناسی کرد که قدیمی‌ترین لایه‌ی آن با سفال‌های فرهنگی جیتون ترکمنستان و فرهنگ اسماعیل‌آباد مقایسه شده است و از نظر زمانی به هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد تعلق دارد و آثار پیدا شده در آن تا دوره ایلخانی در سده هفتم هجری بوده اند. در تورنگ‌ تپه‌ گرگان همچنین آثاری از دوره‌ی برنز، آهن و نیز آثاری از دوره‌های هخامنشی، هلنیسی، اشکانی، ساسانی و اسلامی به‌دست آمده‌اند.

تورنگ تپه

عمده‌ ترین آثارى که در خلال حفریات و کاوش‌هاى علمى از لایه‌هاى مختلف تپه مذکور به دست آمده، شامل آثار معمارى با مصالح خشتى، سفالینه‌ها، ظروف، اشیاء و دیگر ادوات مورد نیاز روزمره زندگى و ابزارآلات برنزى است. تپه تاریخی فرهنگی تورنگ تپه به شماره ۶۶ تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ خورشیدی و با قدمت هزاره سوم و دوم پیش از میلاد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و همانند سایر آثار ثبتى، حفاظت آن به وسیله سازمان میراث فرهنگى استان گلستان انجام مى‌پذیرد. بخشی از موزه لوور در شهر پاریس به اشیای کشف شده در تورنگ تپه گرگان اختصاص دارد.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی