پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

ترکمن صحرا نگین مخلمی گلستان : ترکمن صحرا، با دشت‌های مخملین، کوه‌های بلند، رودهای پر آب و جنگل‌های سرسبز، محل زندگی مردمانی اصیل، با فرهنگی غنی و پربار است. آن‌چنان که از اسمش برمی‌آید، صحرا نیست! ترکمن صحرا خطه‌ای با ظرفیت‌های بسیار بالای طبیعی است. از کوه و جنگل تا مرتع و بیابان و حتی سواحل جلگه‌ای، همه را در بر می‌گیرد. مردمان خون‌گرم ترکمن، فرهنگ اصیلی دارند. در سفر به ترکمن صحرا همان اندازه که از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این جلگه حاصلخیز لذت می‌برید، از آشنایی با مردم این سرزمین و آداب و رسوم، محصولات و غذاهای خوش عطر و مزه آن‌ها نیز بهره خواهید برد. در این مقاله گلستانیها سعی داریم، شما را با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و همین طور برجستگی‌های فرهنگی ترکمنان آشنا کنیم که رونق خاصی به گردشگری ترکمن صحرا داده است.

ترکمن صحرا کجاست؟

همانطور که گفتیم ترکمن صحرا به لحاظ جغرافیایی در بخش شمال شرقی کشور ایران واقع شده است. این منطقه از شمال با جمهوری ترکمنستان هم‌مرز است و از جنوب به کوهپایه‌های البرز، از غرب به دریای خزر و از شرق به خراسان شمالی و بجنورد می‌رسد.

ترکمن صحرا، دیاری در استان گلستان، در شمال شرقی کشورمان است که شاید مقصدی نو برای بسیاری از گردشگران باشد. برخلاف دیگر قسمت‌های شمالی ایران، گلستان کمتر مورد توجه بوده است. برای سفر به این سرزمین ناشناخته بهتر است بهتر است با شماره 09114481870 تماس بگیرید  و  با آمادگی به سرزمین ترکمن‌ها سفر کنید.

اقامتگاه بوم گردی خالد نبی

چطور به ترکمن صحرا برویم؟

برای رفتن به ترکمن صحرا می‌توانید از انواع وسایل نقلیه، از هوپیما گرفته تا قطار، اتوبوس و ماشین شخصی را انتخاب کنید.

هواپیما: برای رفتن به استان گلستان با هواپیما، می‌توانید از هواپیمای تهران-گرگان استفاده کنید. شرکت‌های هواپیمایی مختلف از جمله، ایران ایر، آسمان، قشم ایر و... همه روزه در تمام ساعات شبانه روز از تهران به مقصد گرگان پرواز دارند. حتی می‌توانید پرواز تهران_گنبد کاووس را انتخاب کنید.

قطار: برای حرکت با قطار، می‌توانید از قطارهای رجا استفاده کنید که شبانه حرکت کرده و صبح به گرگان می‌رسند.

اتوبوس: از پایانه‌های شرق و بیهقی هر روز سرویس‌های بسیاری به استان گلستان می‌روند. در این زمینه انتخاب زیادی درباره تعاونی‌ها که شامل همسفر، رویال سفر، سیروسفر، عدل گیتی پیما و... می‌شوند و اتوبوس اسکانیا یا ولو دارید.

البته باتوجه به مسیر زیبا و تماشایی این منطقه پیشنهاد ما سفر زمینی به ترکمن صحرا با تور یا ماشین شخصی است. برای رفتن از تهران به ترکمن صحرا حدود 7 ساعت رانندگی خواهید داشت. بهتر است مسیر جاده فیروزکوه را انتخاب کنید. با ورود به جاده فیروزوه به مناظر زیبا و شگفت‌آور، جنگل‌های سرسبز و هوای پاک می‌رسید.

اما این تنها اول راه است. در تمام مسیر صحنه‌های زیبایی خواهید دید که روحتان را سرزنده می‌کند.  مسیرتان را به سمت قائم شهر و بابل ادامه داده و جاده سیاهکل رود را به سمت بهشهر پیش بگیرید. پس از گذشتن از بهشهر و رسیدن به کردکوی می‌توانید فرمان اتوموبیلتان را به سمت چپ چرخانده و به بندر ترکمن بروید؛ یا همچنان به سمت گرگان پیش بروید.

زمان مناسب سفر به ترکمن صحرا

یکی از موارد مهم در راهنمای سفر به ترکمن صحرا، زمان مناسب سفر به این منطقه است. استان گلستان یکی از استان‌های محبوب ایران در فصل بهار است. زیرا در دو ماه بهار یکی از خوش آب وهواترین، سرسبزترین و زیباترین مناطق کشور، ترکمن صحراست.

البته در فصل پاییز هم دست کمی از بهار ندارد. بهتر است برای سفر به ترکمن صحرا این دو فصل را انتخاب کنید و از سرمای زمستان و هوای گرم و شرجی آن در تابستان دوری کنید. اما با آغاز سال جدید و فصل بهار دست های مخلمی سبز شده و دشت های شقایق پدیدار می شوند.

ترکمن صحرا کجاست

در ترکمن صحرا کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در ترکمن صحرا انواع اقامتگاه وجود دارد. در شهرهای مختلف می‌توانید در انواع اقامتگاه از جمله اقامتگاه‌های بومگردی، سوئیت، ویلا، خانه روستایی در بندر ترکمن و کلاله گرفته تا هتل‌ها و متل‌های گنبد کاووس اقامت کنید. کافی وارد سایت گلستانی ها شوید و بهترین اقامتگاه های ترکمن صحرا را انتخاب کنید.

در ترکمن صحرا چی بخوریم؟

حالا که تا ترکمن صحرا رفته‌اید بهتر است غذاها و شیرینی‌های خوشمزه این سرزمین را هم بچشید. غذاهای ترکمن که بیشتر با گوشت گوسفند و سبزیجات طبخ می‌شوند طعم منحصر به فردی دارند.

برخی از غذاهایی که باید امتحان کنید چکدرمه، مانتی، قایش، قاوور تماچلی چوروک، بولامه، بیشمه، باسترمه و بوروک هستند. از شیرینی‌ها و نان‌های ترکمن صحرا نیز می‌توان به قاتلاما، پتیر چوروک ( فتیر)،کلچه چوروک (کلوچه) و اک مک اشاره کرد.

غذاهای محلی ترکمن صحرا

گورستان و آرامگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی در منطقه‌‌ای کوهستانی در شمال شرق شهر گنبد کاووس بر فراز قله‌ی کوه گوگجه داغ قرار گرفته است. این قله که ارتفاع آن به ۷۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد، راه رسیدن به این منطقه از سمت کلاله و تمرقره قوزی است.

در نزدیکی مقبره‌ی خالد نبی، گورستان عظیمی متشکل از ۶۰۰ قبر وجود دارد. به دلیل خاص بودن منظره، این گورستان یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود. سنگ قبرهای این گورستان به شکل استوانه‌ای هستند و ارتفاع برخی از آن‌ها به دو متر هم می‌رسد. تاریخچه‌ی این قبرستان به دوره‌ی پارینه سنگی می‌رسد و قدمت آن حدود هزار سال است.

گورستان خالد نبی

هزار دره

هزار دره نام منطقه‌ای بسیار زیبا است که ظاهری عحیب و باورنکردنی دارد؛ منطقه‌ای وسیع که به جای دشت‌های پهناور، تپه‌ها و دره‌های بی‌شماری سرتاسر آن را فرا گرفته. به طوری که تا چشم کار می‌کند، کوه و در‌ه‌های یک‌شکل دیده می‌شود. هزار دره شامل حدود ۱۷ قله است که بیشتر از ۳۶۰۰ متر ارتفاع دارند. بلندترین قله‌ی منطقه‌ی هزار دره، ۳۸۷۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

هزار دره

آق‌قلا

آق‌قلا یا آق قلعه یکی از شهرهای منطقه ترکمن صحرا است که به دلیل پل آجری تاریخی آن معروف شده؛ پلی که در دوران صفویه روی رودخانه‌ی گرگان ساخته شده است. آق‌قلا همچنین یکی از مناطقی به شمار می‌رود که صنایع دستی آن شهرت زیادی دارد.

اسب‌های اصیل ترکمن صحرا

شاید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ترکمن صحرا را بتوان اسب‌های اصیل این منطقه دانست. اسب‌های این منطقه از نژاد ترکمن خالص هستند. رنگ این اسب‌ها بیشتر خاکستری است و بدنی کشیده و لاغر دارند. نژادهای شناخته‌شده‌ی اسب ترکمن شامل سه گروه یموت، آخال تکه و چناران از ترکیب اسب ترکمن و اسب عرب است.

پرسش‌های متداول

ترکمن صحرا کجاست؟

در ایران، ترکمن صحرا در شمال شرقی، در قسمت وسیعی از استان گلستان و استان خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه از غرب به دریای خزر و بندر گز، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و منطقه نیمه خشک بجنورد و از جنوب به کوه‌پایه‌های جنگلی البرز شمالی محدود می‌شود.

مشهورترین جاذبه گردشگری ترکمن صحرا کجاست؟

گورستان خالد نبی

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا کدام فصل است؟

از نظر آب و هوا بهار و اوایل تابستان بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی کلاله کدامند؟

«جنگل پلکانی کلاله»، «روستای گچی»، «منطقه شکار ممنوع عزیز آباد» و «منطقه حفاظت شده زاو بالا» و...

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی