پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای آهنگرمحله در 15کیلومتری شرق گرگان در استان گلستان با وسعت 60 هکتار واقع شده است. دارای جمعیتی بالغ بر 2048 نفر همراه با 547 خانوار میباشد. از شمال با روستای مرزنکلاته ،از شرق با روستای والش آباد، از غرب با روستاهای اصفهانکلاته و دودانگه واز جنوب با روستای قرن آباد همسایه میباشد. همراه با گلستانیها با روستای آهنگرمحله بیشترآشنا بشید.

جهت اجاره ویلا در ییلاقات گلستان با شماره 09114481870 تماس بگیرید.

وجه تسمیه روستای آهنگر محله

روستای آهنگرمحله به دلایل اقلیمی به سه محل تغییر یافت. در ابتدا در ملک سمارود سپس در تپه ی قلعه سیرک و در آخر در محل کنونی واقع شد. در سمارود با شغل کشاورزی و سفالگری امرار معاش میکردند. قنات های موجود به طول حدود یک کیلومتر جهت آب کشاورزی حاکی از این امراست. در تپه ی قلعه سیرک به گفته ی بزرگان و قدیمی های این روستا چهار گروه در آنجا سکونت داشتند که همه ی آنها دارای کلاه های خاص هر طایفه ای بودند.

گروهی دارای کلاه های سرخی بودند که به سرخنکلایی معروف شدند و هم اکنون در شهر سرخنکلا زندگی میکنند. گروهی دارای کلاه های مرز دار بودند که در روستای مرزنکلاته سکونت گزیدند. گروه سوم کلاه های اصفهانی داشتند که معروف به اصفهان کلایی شدند. گروه چهارم کسانی بودند که شغل آهنگری پیشه کرده بودند و در این محل ماندگار گردیدند و تخلص روستای آهنگرمحله نیز از همین جا نشئت میگیرد.

بناهای تاریخی روستای آهنگر محله

بناهای تاریخی روستا عبارتند از: حمام روستا، تپه ی قلعه سیرک، قناتهای جنگل سمارود و قبرستان های روستا. در مورد حمام روستا: طبق بیان ریش سفیدان... در مورد حمام روستا: طبق بیان ریش سفیدان قبل از اینکه این روستا در این محل وجود داشته باشد بنای این حمام در خرابه ی  تمشک(تلو) موجود بوده که قدمت آن نامشخص است. عین این بنا در کوهستان های شاهکوه و چهارباغ موجود است.

 

 

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی