پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای سرسبز و قدیمی یوسفده در استان گیلان شهرستان لاهیجان بخش رودبنه واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این روستا از جنوب به گوراندان، کوشال، سیاه گوراب و کوچکده، از شمال به امامده و شیرجوپشت، از شرق به نالکیاشر و اربوکلایه، از غرب به پایین محله رودبنه متصل است.

این روستا از قدیمی ترین روستاهای رودبنه بوده ودارای مردمی میهماندوست وخون گرم و صمیمی میباشد. این روستا چند دهه قبل جزو پر جمعیت ترین روستاهای منطقه بود.جمعیت این روستا هم اکنون به حدود نصف یعنی تعداد ۵۰ خانوار کاهش یافته است.

دنبال ویلا و کلبه تو ییلاقات گیلان هستی با شماره 09114481870 تماس بگیرید

تاریخچه روستای یوسفده

مدرسه ابتدایی ناصر خسرو یوسفده قبل ازانقلاب تنها مدرسه ابتدایی درزمان قبل ازانقلاب در میان روستاهای مجاور بود و اکثر تحصیل کرده های سنوات ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۵ این منطقه داش آموخته این مدرسه هستند تنها کارخانه شالی کوبی با قدمت چهل ساله روستا هم اکنون تعطیل گردیده است و کشاورزان محصول شالی خود را به روستاهای مجاور می برند.به چند دلیل مردم انجا را ترک نموده اند.

نداشتن گاز شهری، نداشتن شعبه نفت فروشی، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشتی مناسب، بیکاری فصلی دوری از راه اصلی و شهر، نبودن مدارس راهنمایی و دبیرستان و…..جاده فرعی این روستا که منشعب از جاده اصلی رودبه به چاف لنگرود از مبدا امامده است در سال ۱۳۸۷ آسفالت گردیده است.

روستای یوسفده چه امکاناتی دارد؟

هم اکنون برق و تلفن روستا دایر بوده و اقدامات اجرایی آبرسانی آب آشامیدنی و گاز کشی در حال انجام است. منظره کوههای سر سبز لاهیجان و لنگرود و همچنین تله کابین لاهیجان از فراز شالیزارهای سرسبز این روستا واقعا تماشایی و مسحور کننده است.

جاهای دیدنی روستای یوسفده

از اماکن دیدنی آن مسجد بسیار بزرگ و مقبره آستان مبارک امامراده آقاسیدحسن است. این بزرگوار به روایت بزرگان روستادر زمانهای قدیم(تاریخ واقعه موجودنیست)ازاین روستا(که راه میانبر رفت وآمدروستاهای اطراف به شهرلنگرودبود)می گذشت که توسط دشمنانی که به دنبال اوبودند کشته شدند.

درآن زمان این واقعه درباغی اتفاق افتادکه باغبان آن فردی بنام یوسف (که نام روستا از نام ایشان گرفته شد) بود.باغبان بادیدن آقا خواست از ایشان پذیرایی کند،اما در باغ چیزی نبود که خدمت آقا بیاورد شرمنده به نزد آقا آمد تا خدمت آقا از نبودن وسیله پذیرایی عذرخواهی کند قبل از اینکه لب به سخن بگشاید.

شنیدکه آقا فرمود: آقا یوسف ازآن طرف باغ خربزه ای بچین تا گلویی تازه کنیم. یوسف از فرمایشات آقا در خصوص خربزه آن هم درآن فصل تعجب کرد،ولی رفت بادیدن خربزه شوکه شد و باورکردکه این مر دانسانی بزرگوار و وارسته است که خدا این گونه به خواسته هایش توجه دارد.

دراین هنگام چندنفر از ماموران حاکم ستمگر منطقه را می بیند که ازدور به طرف باغ می آیند. وقتی به دروازه باغ رسیدند،آنها از او سراغ آقا راگ رفتند ولی او خودرابه بی خبری زد و گفت که از این شخص خبری ندارد.

آنهاسخنان یوسف باغبان را باور نکرده وبه درون باغ رفتند و به دنبال آقاسید حسن به جستجو پرداختند.آقا با دیدن آنها به داخل یکی ازدرختان بزرگ که وسط آن مجوف بود(که آن روزگار درآن باغ پربود از درختان بزرگ که تادهه گذشته نیز موجودبود)پنهان گشت.ماموران حاکم نمیتوانستند ایشان راپیداکنند.

دراین میان پرنده ای کوچک بنام کولکافیس (به اندازه و شبیه بلبل و بسیار پر سرو صدا به هنگام احساس خطر) که بربالای سرایشان روی درخت لانه داشت، با سروصدای خودباعث جلب توجه شد تا آنهاازوجود نازنین آن بزرگوار باخبر شوند واورابه شهادت برسانند.

وموقع برگشت یوسف عزیز رانیزکشته وبه چاهی که درآن باغ بود بیاندازند(تشابه چاه یوسف ما و چاه حضرت یوسف پیامبر) بعدها مردم اطراف و اقوام این سید در این مکان سکونت یافته و بارگاه متبرکه ای برایش ساختند و اخیرا نیز آن را دوباره ساختند. قبل از ورود به امامزاده قبر آقا یوسف عزیز است که مردم قبل از زیارت امامزاده آقاسیدحسن(ع) قبر او را زیارت می کنند و بعد به زیارت آقا مشرف می شوند.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی