پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

سفری در تاریخ با خانه امیر لطیفی گرگان : همان طور که ذکر شد استان گلستان به دلیل تنوع قومیتی، آداب و رسوم، فرهنگ، هنر و صنایع دستی گوناگونی را داراست، به همین دلیل این موزه راه اندازی می گردد تا بتواند این هنرها و صنایع دست ساخته اقوام مختلف ساکن در استان را به صورت یک مجموعه به معرض دید عموم بگذارد. هم چنین بسیاری از این صنایع و حرف که قرار است در این موزه به نمایش گذاشته شود ، معرف صنایع دستی منسوخ شده اند که متأسفانه به دلایل مختلف به دست فراموشی سپرده شده اند.

اجاره ویلا ارزان قیمت در گرگان

داشتن یک ویلا و یا یک اقامتگاه بومگردی در محلات قدیمی گرگان بسیار هیجان انگیز است. اقامت در میان محلات قدیمی و قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های تاریخی بسیار لذت بخش است.

صنایع دستی گرگان

قالی بافی، سوزن دوزی، نمدمالی، ابریشم بافی، خورجین دوزی، نواربافی، چادرشب بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و...  نیز در فضاهای موجود در این ساختمان به نمایش گذاشته خواهند شد . برای ایجاد چنین موزه ای نیاز به تعدادی مجسمه وجود دارد تا هر کدام از این حرف را نشان دهند. 

سفری در تاریخ با خانه امیر لطیفی گرگان

موقعیت مکانی خانه امیر لطیفی

همچنین ساختمان امیر لطیفی به دلیل قرار گیری در بافت قدیم گرگان و نزدیکی به اماکن فرهنگی - تاریخی این شهر از جمله مسجد جامع گرگان، امام زاده نور، بازار قدیمی نعلبندان، مجموعه ها و خانه های قدیمی ثبت شده در فهرست آثار ملی(خانه باقری، خانه تقوی ها، مدرسه تقوی، خانه شیرنگی و...) می تواند نقش مهمی در جذب توریست و رونق صنعت گردشگری ایفا نماید و در واقع علاوه بر این که نظر هزاران تماشاگر را به خود معطوف می دارد، سبب جلب نظر گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور به شهر گرگان و بافت قدیمی آن و همچنین آثار قدیمی موجود در آن می گردد.

سفری در تاریخ  با خانه امیر لطیفی گرگان

خانه تاریخی امیرلطیفی در بافت قدیم گرگان، محله نعلبندان و در ضلع شرقی مسجد جامع واقع شده است، این خانه در اصل جزو مجموعه مسکونی مهدی خان ساعد لشکر(ملک) بوده است که بعدها به خانه امیرلطیفی معروف می شود. این بنای دو طبقه با سازه آجری به صورت کلاه فرنگی در درون حیاط مصفایی قرار گرفته است.

سفری در تاریخ با خانه امیر لطیفی گرگان

بنا دارای سه اتاق در طبقه اول و سه اتاق در طبقه دوم می باشد که همه اتاق ها سه دری هستند. در قسمت میانی ساختمان زیرزمینی با ارتفاع کمی وجود دارد. سقف بنا شیروانی و سفال پوش است. این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است که به شماره 2391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت گردید.

بیشتر بخوانید

خانه تقوی ها

خانه باقری ها

بازار نعلبندان

معرفی تخصصی موزه امیرلطیفی گرگان

در راستای اجرای مصوبات سفرهای ریاست جمهوری(سفرهای دوره 1 و 2) خانه امیرلطیفی به منظور ایجاد موزه صنایع دستی در سال 1386 خریداری و اقدام به مرمت و بازسازی آن گردید و تاکنون برای راه اندازی این موزه صنایع دستی بیش از 4 میلیارد و 484 میلیون و 960 هزار ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه گردیده است.

این بنای دو طبقه با سازه آجری به صورت کلاه فرنگی در درون حیاط مصفایی قرار گرفته است. بنا دارای سه اتاق در طبقه اول و سه اتاق در طبقه دوم می باشد که همه اتاق ها سه دری هستند. در قسمت میانی ساختمان زیرزمینی با ارتفاع کمی وجود دارد. سقف بنا شیروانی و سفال پوش است. این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است که به شماره 2391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت گردید.

در راستای اجرای مصوبات سفرهای ریاست جمهوری(سفرهای دوره 1 و 2) خانه امیرلطیفی به منظور ایجاد موزه صنایع دستی در سال 1386 خریداری و اقدام به مرمت و بازسازی آن گردید و تاکنون برای راه اندازی این موزه صنایع دستی بیش از 4 میلیارد و 484 میلیون و 960 هزار ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه گردیده است.

ویژگی‌های معماری خانه‌ی تاریخی امیرلطیفی

خانه‌ی تاریخی امیرلطیفی که در محله نعلبندان و در بافت قدیم شهر گرگان جای دارد، متعلق به دوران قاجار است که محل سکونت یکی از خانواده های بزرگ آن زمان(امیر لطیفی) در گرگان بوده است.

این بنا دارای سازه آجری با ملاط گل و آهک و اندود گچی است و دارای حریم مصوب قانونی بوده و در سال 1378به شماره 2391 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ساختمان در سال1385 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خریداری شده است

ورودی بنا شامل درب چوبی است که در ضلع شرقی بنا قرار دارد. ورودی بنا توسط چند پله به حیاط ساختمان منتهی می گردد. ساختمان امیر لطیفی به صورت حیاط مرکزی ساخته شده است. ساختمان اصلی بنا دو طبقه، دارای کف کرسی و بدون سکو است.

سفری در تاریخ با خانه امیر لطیفی گرگان

بنا دارای سه اتاق در طبقه همکف و سه اتاق در طبقه اول است. ارتباط طبقات توسط دو راه پله در دو طرف اتاق وسطی میسر می گردد. اتاق‌های بنا چهار دری است که سه در آن در ضلع جنوبی قرار دارد. این بنا بدون پنجره است. در زیر اتاق وسطی طبقه همکف، زیرزمین قرار دارد که حالت سردابه دارد و دارای حوض است.

پوشش بنا چوبی و به صورت شیروانی و سفال پوش است. اتاق های ضلع غربی حیاط یک طبقه و شامل انباری و آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. حیاط بنا آجر فرش و سنگ فرش است و دارای گل و باغچه و درخت نارنج است. از عناصر تزیینی بنا می توان به تزیینات آجری سر در ورودی و شیر سرهای سه طبقه اشاره کرد.

کاربری امروزه خانه امیر لطیفی

1- بخش اداری : که شامل دفتر مدیر- دفتر کارکنان اداری موزه- و دفتر صدور بلیط و یگان حفاظت موزه می‌شود.

2- کرسی‌خانه : در این غرفه، نمایی از اتاق نشیمن خانه‌ایی سنتی در استان گلستان به نمایش گذاشته شده که خانواده دور یک کرسی، شب یلدای خود را می‌گذرانند.

سفری در تاریخ با خانه امیر لطیفی گرگان

3- طبقه‌ی اول : شامل پهنه‌بندی مناطق مهم تولید محصولات صنایع دستی در استان گلستان است و غرفه‌هایی همانند شهرستان رامیان و روستای زیارت(شهرستان گرگان)- شهرستان علی‌آبادکتول و روستای شاهکوه(شهرستان گرگان)- صحرای ترکمن و قزاق‌محله(شهرستان گرگان) می‌شود.

4- طبقه‌ی دوم : در این طبقه، رشته‌های مهم و قابل توجه صنایع دستی استان که برخی از آن‌ها در معرض منسوخ شدن هستند شامل غرفه‌های: فلز(رشته‌های مسگری و آهنگری)- منسوجات(رشته‌های نمدمالی، جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، پنبه‌زنی(حلاجی)، و نخ‌ریسی)- بخش چوب(رشته‌های درودگری، حصیربافی) به نمایش گذاشته شده است.

اجاره سوئیت در گرگان

اجاره ویلا در زیارت گرگان




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی