پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

امامزاده روشن‌آباد کردکوی نام بنای امامزاده‌ای است که در حدود‪پانزده‪ کیلومتری بین راه گرگان به کردکوی در نزدیکی روستای سرکلاته کفشگیری و دورود محله در وسط باغ مشجر و قبرستانی به همین نام واقع شده‌است. در تاریخ طبری آمده که نام این امامزاده، روشنوا بوده است، که البته برخی از محلی ها به آن همان روشنوا یا مصاده به معنی معصوم زاده میگویند بنای زیبایی دراین امامزاده وجود دارد که مقبره دو تن از فرزندان امام امام موسی کاظم به نام های امامزاده فضل الله و عبدالله می باشد

امامزاده روشن‌آباد کردکوی

معرفی امام زاده روشن آباد

بنای این امامزاده که در وسط باغ و قبرستان واقع شده متعلق به دوره نهم هجری است و دولنگه درب نفیس که مربوط به تاریخ 865 هجری قمری و از نظر زیبایی و دقت بسیار بینظیر و از چوب کاج و با آیات قرآن به صورت زیبایی کنده‌کاری شده بود متاسفانه در سالهای گذشته سرقت شده و تاکنون نتوانسته اند آن درب ها را پیدا کنند.

ضریح روی این مرقد متعلق به سال 875 هجری قمری است که استاد حاجی عبدالله سازنده آن است و اسم ایشان با خط رقاع بر روی آن حک شده است. این بنا با شماره 358 به ثبت تاریخی رسیده است.

امامزاده روشن‌آباد کردکوی

بنای امامزاده به‌صورت برجی بلند و چندوجهی شامل رواق و حرم چهارگوش و گنبد ساقه‌ دار مدور است که پایین‌تر از گنبد مدور بام سفال‌ پوش امامزاده است و فضای داخلی آن در زیر گنبد و دیوارهای آن تزئینات گچی شامل نقش اسلیمی بر روی زمینه آبی لاجوردی کار شده است.

به رسم دیرینه هر ساله در 14 فروردین جمعیت زیادی از مردم شهرگرگان و کردکوی برای گردش و زیارت به اینجا آمده و مراسمی از قبیل کشتی گیری اسب سواری و ... برگزار میشود.

امامزاده روشن‌آباد کردکوی

متاسفانه آب انبار این امام زاده که قدمتی 400 ساله دارد و یکی از جاذبه های گردشگری محسوب میشود به آن رسیدگی نمیشود و به دلیل فرسایش و گذر زمان در معرض تخریب است.

 

برچسب ها

امام زاده روشن آباد کجاست معرفی امامزاده روشن آباد امامزاده روشن‌آباد کردکوی



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی