پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

تالاب های دیدنی گرگان : در دشت هموار ترکمن صحرا  و در مرز شمالي با کشور ترکمنستان  و تقريباٌ از غرب روستاي "داشلي برون" به سمت درياي خزر،  به لحاظ وضعيت زمين ساختي و وجود شاخ آبهاي رودخانه اترک  در اين منطقه،  مجموعة تالابهاي  شگفت انگيزی بوجود آمده است. اين تالاب ها شامل :  آلماگل ، آلاگل، آجي گل است که مجموع مساحت آنها بر حسب سال هاي پر آبي و يا خشکسالي متغير است.

مسیر دسترسی به تالاب های گرگان

اين تالاب ها از نظر موقعیت سياسي در بخش " داشلي برون شهرستان گنبد کاووس  در استان گلستان  قرار دارند . مسير  دسترسي به اين تالاب ها  از شهر گرگان به سمت آق قلا و اينچه برون  است.

تالاب های سه گانه گرگان

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل در زبان محلی به معني درياچه سيب است . این تالاب بین المللی با مساحت ۲۱۰ هکتار و حجم آب ۵ میلیون متر مکعب، در شمال تالاب آجی گل قرار دارد. تالاب آلماگل تقریباً به شکل چهارگوش است .

تالاب بین المللی آلماگل با عمق متوسط ۲ متر و حداکثر ۴ متر، يكي ديگر از تالاب هاي بخش داشلي برون است . ارتفاع این تالاب از سطح دریا های آزاد منفی ۴ متر می باشد . آلماگل درياچه‌اي غني از مواد مغذي است که شوري آب آن كمتر از دو تالاب آلاگل و آجی گل است.

تالاب بین المللی آلماگل زیستگاه مناسبی است برای زمستان گذرانی انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله كشيم گردن سياه، باكلان، حواصيل خاكستري، اگرت، اردك سرسياه، اردك سياه كاكل، اردك تاجدار، اردك سرسفيد، خوتكا، چنگر، چوب پا، خروس كولي، تليله كوچك، آبچليك، كاكايي، قوي گنگ، غاز پيشاني سفيد وعقاب دريايي دم سفيد می ‌باشند.ازبين اين پرندگان اردك سرسياه، سياه كاكل و تاجدار جزو گونه ‌هاي در حال كاهش هستند.

تالاب های دیدنی گرگان

تالاب های دیدنی گرگان

تالاب بین المللی آلاگل

تالاب آلاگل در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع گردیده که مساحت آن در زمان پرآبی به ۲۵۰۰ هکتار می رسد . این تالاب همانند تالاب های آجی گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشهای طبیعی تامین می شود . محیط های پیرامونی تالاب با پوشش نی و جگن و درختچه های گز پوشیده شده است . بستر قالب دراکثر نقاط پوشیده از پوشش سبز جلبک می باشد . هر ساله در فصل مهاجرت هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب های استان می آیند که از انواع قو – فلامینگو – اردک – پرستو – قازها می توان نام برد

این تالاب به دلیل قابلیت و اهمیت بین المللی که دارد از لحاظ اکوسیستم طبیعی و اکوسیستم آبی قابل استفاده برای گردشگران و علاقمندان ورزش های آبی – ماهی گیری و ... می باشد.

تالاب بین المللی آلاگل پذيراي پرندگان مهاجر در زمستان است که جوجه آوري نيز مي کنند. تا کنون 85 گونه پرنده شامل 19 گونه بومي و 66 گونه مهاجر در تالاب ها ي آلاگل ، آجي گل ، آلما گل شناسايي شده است. از پرندگان مهاجر 14 گونه آن عبوري بوده  و بقيه زمستان گذراني مي کنند  و يا در تابستان جوجه آور هستند.

تالاب های دیدنی گرگان

تالاب های دیدنی گرگان

تالاب بین المللی آجی گل

تالاب بین المللی آجی گل  با مساحت  320  هکتاردر حد فاصل  دو تالاب آلماگل و آلاگل  قرار دارد.  این تالاب يكي ديگر از تالاب هاي بخش داشلي برون است که  در غرب   روستای " اوخی تپه  "  و جنوب تنگلی قرار دارد . این تالاب همچنین در  شمال  " شوره زار آلاگل "  و  در فاصله 2 کیلومتری شرق  دریاچه "  شور " قرار دارد و ارتفاع آن  از سطح آبهای آزاد، منفی چهار متر است.  این تالاب  زیر نظر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبد کاووس اداره می شود.

تالاب بین المللی آجی گل از 2 بخش شرقی و غربی تشکیل شده   كه بخش  غربي آن نسبت به بخش  شرقی عمیق تر است . عمق تالاب بین یک تا  5 متر  اعلام شده است .  اگر چه دو بخش شرقی و غربی  در اصل یک اکوسیستم واحد را تشکیل  می  داده است  ولی عبور جاده  از میان آنها   ضمن بر هم زدن این اکوسیستم واحد   این تالاب بزرگ را  به  دو تالاب کوچک با آسیب پذیری بیشتر تقسیم کرده است

پرندگان نام برده شده در تالاب آلاگل در این تالاب نیز مشاهده شده است نظیر : فلامينگو ، غاز پيشاني سفيد ، پليکان سفيد ، پليکان پاخاکستري ، قوي گنگ ، قوي فرياد کش ، انواع کشيم ها ، بو تيمار هاي کوچک ، سليم ها و پرستو ها که بسته به شرایط جوی هر ساله چه از نظر جمعیت و چه از نظر انواع  متفاوت خواهد بود.

تالاب های دیدنی گرگان

تالاب های دیدنی گرگان




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی