دیدنی شگفت انگیز گلستان که دلفریب است | اجاره ویلا و اجاره سوئیت در شمال ، کلبه جنگلی در شمال و سراسر کشور و اجاره ویلا در رامسر با گلستانی ها
پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

7 دیدنی شگفت انگیز گلستان: استان گلستان از طبیعت بکر و زیبایی مانند جنگل های گلستان و همچنین شهرهای تاریخی مانند گنبد و گرگان برخوردار است. گرگان ، مرکز استان ، شهری باستانی است. کاوش های موجود در تورنگ تپه نشان می دهد که قدمت این شهر به حدود 6000 سال قبل از میلاد باز می گردد. همچنین کشف بقایای "دیوار گرگان" که محققان آن را با دیوار چینی مقایسه کرده اند ، ثابت می کند که این شهر قدیمی است.

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان در محله قدیمی در نزدیکی بازار نعلیندان در یکی از مناطق مرکزی و تاریخی شهر واقع شده است. ساختمان ها در گرگان به دلیل آب و هوای معتدل و مرطوب با سرعت بیشتری نسبت به سایر شهرها تخریب می شوند.

بنابراین ، در استانهای شمالی آثار تاریخی و سازه های کمتری نسبت به مناطق خشک و بیابانی یافت شده است. مسجد گرگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. نخستین ساخت آن به سلسله سلجوقی بر می گردد ، اما در اثر سالها و قرن ها هوای مرطوب آسیب دیده بود و سرانجام بازسازی شد.

از دوره سلجوقی فقط یک مناره باقی مانده است و مابقی مسجد یا به زمان دوره صفویه یا تیموری برمی گردد. سالها پیش در این مسجد قبرستانی وجود داشت که به دلیل توسعه شهرنشینی به بخشی از شهر تبدیل شد. مسجد جامع گرگان مسجدی با نقشه دو ایوان است.

این حیاط با مساحت هفتصد و پنجاه متر مربع و چهار سالن نماز به شکل L که پنج درب دارد که به حیاط باز می شود. هنگامی که یک جماعت بزرگ نمازگزاران یا شرکت کنندگان وجود دارد ، سه درب گسترده در شبستان که به سالن همایش در طبقه همکف (یعنی یک کتابخانه) باز است ، برای آسانتر کردن این مراسم است.

مسجد جامع گرگان دارای مناره کم ارتفاع است که یکی از قدیمی ترین قسمت های مسجد است و به دوره سلجوقی بر می گردد. این مناره استوانه ای دارای خط کوفی است و تزئینات به سبک آجری متعلق به دوره سلجوقی است که یک سقف شیب دار در انتها و یک سازه چوبی وجود دارد که نشان دهنده قدیمی بودن این مسجد است.

در ساختار این اثر تاریخی از تیرهای چوبی برای تقویت آن استفاده شده است ، این چوبها ، از درختان بلوط و سرخدار ، در برابر هوای مرطوب بسیار مقاوم بوده و بومی هستند اما به دلیل برداشت غیرقابل انعطاف تقریباً منقرض شده اند. این مسجد بارها پس از سلجوقیان در تیموریان ، صفویان ، سلسله افشارید تعمیر شد زیرا به دلایل مختلف بارها تخریب شد: زمین لرزه در سال 1225 هجری ، آتش سوزی ، یا رطوبت زیاد. این بنا در سال 1311 شمسی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای گردشگری زیارت

روستای گردشگری زیارت با ارتفاع 1000 متر از سطح دریا و بین دو کوه کوهستانی و جنگلی واقع شده است. روستای زیارت با آب و هوای مطبوع به عنوان یک منطقه تابستانی در نظر گرفته شده است. آب و هوای این منطقه در تابستان سرد و در زمستان سرد است.

جاذبه های گردشگری روستای زیارت مانند امامزاده عبدالله ، چشمه آبگرم با خواص درمانی ، آبشار ، بافت قدیمی روستا، کوه های بلند و سرسبز و غیره ، به عنوان یکی از 10 روستا با ارزش های تاریخی ایران معرفی شده است.

بافت تاریخی روستای زیارت متعلق به دوره های قاجار و پهلوی است. تمام  روستای زیارت مانند تخت خسرو ، تخت دیکا ، اسفندیار محل و غیره حاکی از قدمت این روستا و مناطق اطراف آن است.

بافت تاریخی روستا ویژگی اصلی آن است که در آن از هر حیاط هر خانه به عنوان راه رفت و آمد روستا استفاده می شود. همچنین رنگ دیوارهای خانه و باستانی آن یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستا است. زندگی متوسط ​​مردم این روستا به دلیل زندگی طبیعی و استفاده از غذاهای جنگلی نکته جالب دیگری است.

برای لذت بردن از این روستای دیدنی زیارت پیشنهاد می کنم برای اقامت به فکر اجاره ویلا در زیارت باشید. در این روستا ویلاهای بسیارزیاد با ویوی جنگل و کوهستان می توانید اجاره کنید که تمامی آنها دارای امکانات خوبی می بشند.

آبشار لوه

به عنوان یکی از آبشارهای استان گلستان ، آبشار لوه در یک منطقه جنگلی قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این استان است. گلستان در شمال شرقی کشور در جنوب دریای خزر واقع شده است.

دلایل بسیاری باعث می شود این آبشار به بهترین مکان برای گردشگران در استان گلستان مانند نزدیکی به جاده اصلی یا مجاور پارک ملی گلستان تبدیل شود. این پارک دارای زیستگاه های متنوعی همچون جنگلهای پهن برگ ، معتبر ، چمنزارها ، بوته ها و مناطق صخره ای می باشد.

آبشار لوه از بالای صخره ها به سمت پایین سرازیر می شود. در نتیجه ، مجموعه ای از آبشارهای بزرگ و کوچک را می توان همه در کنار هم مشاهده کرد. این آبشار از پنج طبقه تشکیل شده است و آب آن به دره ای مملو از درختان می رسد. همچنین برخی از استخرهای کوچک نیز از آب ساخته شده اند که از هر سطح صخره ها جاری است و این یکی دیگر از جذابیت های این آبشار است.

آبشار لوه در نزدیکی جاده گرگان به مشهد واقع شده است ، بنابراین بازدید از این آبشار بسیار آسان است. جاده آبشار لوه بسیار دلپذیر است و از یک منطقه جنگلی که در کنار پارک ملی گلستان قرار دارد عبور می کند. این آبشار در نزدیکی شهرستان گالیکش قرار دارد.

آبشار لوه در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و تقریباً در بیست و پنج کیلومتری شرق گالیکش قرار دارد. گالیکش یک صد و ده کیلومتری گرگان است. اگر مسافر هستید و از جاده آسیایی (گرگان به مشهد) عبور می کنید ، امکان بازدید از آبشار لوه بسیار مناسب است. از آنجا که تنها 5 کیلومتر از این آبشار تا جاده فاصله دارد ، می توانید یک سفر کوتاه برای بازدید از آن انجام دهید.

بهترین زمان برای سفر در این منطقه بهار و تابستان است. اگرچه ، در طول روز و شب گاهی سرد است. بنابراین ، بهتر است هنگام مسافرت به آنجا لباس گرم داشته باشید. می توانید برای اقامت از اقامتگاه بومگردی گالیکش انتخاب نمایید.

علاوه بر پارک ملی گلستان ، آبشار کوه سنگی جذاب است و ارزش دیدن دارد. در نزدیکی لوه و جاده  واقع شده است.

قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی یا قبرستان پیامبر خالد یک زیارتگاه و قبرستان است که در نود کیلومتری شمال شرقی گنبد کاووس و پنجاه و پنج کیلومتری کلاله در استان گرگان واقع شده است. گورستان خالد نبی را می توانید در شش کیلومتری روستای گچی سو و کوه کوه گوگاجه داغ (هفتصد متر بالاتر از سطح دریا) در دره پنجج شیر پیدا کنید. طبق سنت شفاهی یوموت ترکمنها ، خالد نبی یک پیامبر پیش از اسلام بود.

قبرستان خالد نبی از یک سازه مستطیل شکل با یک گنبد ، دو ستون فلزی ، برخی از پنجره ها و یک درگاه آهنی ساخته شده است. در این گورستان یک مقبره یک و نیم متری وجود دارد که روی آن یک پتو سفید وجود دارد (با قطعات کوچک پارچه های رنگی قاب بندی شده است).

در کنار این گورستان ، یک مسجد وجود دارد ، چند اتاق ، یک مخزن ، که به آن لاری با افراد بومی گفته می شود و برخی ساختمان های دیگر. هر بهار ، خضر ددان در نزدیکی این سرزمین جاری می شود.

چوپان عطا ، همچنین به نام عطا چوفون ("پدر شبان") ، حرم دیگری است که کمی دورتر واقع شده است. این سازه مستطیل شکل است ، با یک گنبد فلزی مخروطی و سه پنجره قوسی در چهار دیوار نصب شده است. یک بنای دیگر به شکل درگاه وجود دارد که راهی برای مقبره در داخل این بنا است. دیوارها از بیرون توسط سیمان پوشانده شده است.

زیارتگاه مشابه دیگری در نزدیکی چوپان عطا وجود دارد و نام آن عالم بابا است. یک درخت مقدس را می توان در مقابل عالم بابا یافت. هر دو سازه از لوون ، سنگ محلی ساخته شده است.

در غرب عالم بابا ، قبرستان خالد نبی را می توان در پشته های تپه یافت. مقبره های این قبرستان از سنگ های ایستاده ساخته شده است که دو متر ارتفاع و حتی بیشتر دارند. اگرچه امروز تعداد این مقبره ها کاهش می یابد ، در گذشته بیش از ششصد سنگ ایستاده در چندین مکان پراکنده شده بود. اگر مقبره متعلق به مرد باشد ، به صورت استوانه یا صلیب است ، اگر مقبره متعلق به زن باشد ، با یک یا دو برجستگی ساخته می شود. اشکال انسانی یا مقبره به شکل سر قوچ وجود دارد.

برای اقامت در خالدنبی میتوانید از اقامتگاه بومگردی خالد نبی استفاده کنید و با فرهنگ و آداب رسوم مردم این منطقه آشنا شوید و در دل طبیعت سوارکاری با اسب را تجربه کنید.

چشمه گل رامیان

در مسیر شاهرود به رامیان ، در پنج کیلومتری جنوب رامیان و هشتاد و پنج کیلومتری گرگان ، چشمه گل رامیان در شرق استان گلستان واقع شده است.

این امکان وجود دارد که کلمه Gol (گل) به نام این چشمه ، همان گل به زبان ترکی به معنای گودال یا دریاچه باشد و با وطن قبیله گریلی رابطه داشته باشد. علاوه بر چشمه گل ، چشمه های دیگری نیز در رامیان مانند نیلبرگ ، گلبرگ و سید کلاته وجود دارد.

دریاچه یا چشمه گل رامیان استخر طبیعی است که در فهرست میراث ملی ایران قرار دارد. یك سنگ با سنگ دولومیت كه روی یك رودخانه تختخواب ساخته شده از آهك تشکیل شده است. تاریخ این بستر رودخانه به دوره کامبرین ، نزدیک به پانصد و چهل میلیون سال پیش بر می گردد.

منبع آب این چشمه خود چشمه است و با چشمه های نامرئی آبیاری می شود. وقتی از بالا به چشمه گل نگاه می کنیم ، مانند شکل خمیده کشیده است و به نظر می رسد یک طرف یک تابه است. احتمالاً ، همنشینی این اشکال است که چشمه گل رامیان را به صورت دریایی و آبی تبدیل می کند.

چشمه گل رامیان واقع در سیصد و بیست متر بالاتر از سطح دریا ، هفتصد و پنجاه متر مربع را اشغال می کند و نود متر طول ، هشتاد متر عرض و هشتاد متر عمق دارد. این یکی از ژرفترین چشمه های سرد ایران است.

چشمه گل رامیان از سه طرف توسط جنگل و از یک طرف توسط مزارع و مزارع شالیزار احاطه شده است. گل از میان کوهپایگان آرام تپه ، کوه قلعه موران و رشته کوه خاکسار و در شرق چشمه قره چای جاری می شود.

آب اضافی چشمه به چشمه قره چای که یکی از شاخه های گرگان رود در گرگان است ، می رسد. چشمه رامیان که از قله های البرز سرچشمه می گیرد ، در شرق چشمه گل جاری می شود. با عبور از شهر رامیان و گرگان ، به گرگان رود گرگان می رسد.

پوشش گیاهی این سرزمین شامل (تک و چند ریشه) ، بومادران ، جرقه ، لاله آب ، آبشار  و برگ درخت برگ پهن است. همچنین ، یکصد و پنجاه هکتار جنگل وجود دارد که توسط درختان پهن برگ ، بلوط ها ، درختچه های زالزالک ، و درختچه های درخت حجاری پوشیده شده است.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شرقی علی آباد کتول در استان گلستان واقع شده است. علی آباد کتول که در جنوب شهر گرگان قرار دارد. کلمه Katul از Katah (به معنی مکان) ساخته شده است و Ul (به معنای شیب دره) است که این دو مناسب وضعیت زندگی و جغرافیای علی آباد کتول هستند.

آبشار کبودوال ، بزرگترین آبشار کامل خزه ایران ، یکی از مناطق دیدنی استان گلستان است. ارتفاع آن در حدود شش متر و آب آن خنک و قابل شرب است. جالب اینجاست که این پدیده طبیعی با نام پارک جنگلی ، چشمه و دره ای در دامنه شمالی کوه هوان (کوه هارون) دارای همان نام است.

این کوه یک هزار و هفتصد و هشتاد متر ارتفاع و یازده کیلومتر تا کبودوال فاصله دارد. در جاده از جنگل به سمت آبشار ، سدهایی مانند کبودوال و زرین گل وجود دارد. در کنار جاده ، یک پیاده رو باریک باریک (هشتصد و پنجاه متر) وجود دارد که گردشگر را به سمت پایین آبشار راهنمایی می کند.

این راه از کنار آبشارهای دیگری نیز می گذرد و پس از تقریبا بیست دقیقه پیاده روی ، به آبشار عظیم کبودوال می رسد. تمام این آبشارها توسط چشمه ای کوچک آبیاری می شوند که از قله کوه با فاصله پنجاه متر جریان می یابد. در طول زمان ، برخی از استخرها در پایین آبشار کبودوال ایجاد شده است.

برخی از سازه ها ، مانند سنگ فرش ، پل ، راه پله و نرده هایی وجود دارد که گردش در پیاده رو آسفالت اطراف آبشار را تسهیل می کند. در پاییز ، برگهای طلایی و قرمز روی آب استخرهای طبیعی فرو می رود و هوا دلپذیر و خنک است.

برخی از حیوانات در این منطقه زندگی می کنند مانند گراز ، خرس ، پلنگ ، روباه ، گربه جنگل ، بز گوشت خوک ، گوزن قرمز و گوزن. همچنین پرندگانی مانند قرقاول حلقه ای ، کبوتر چوبی معمولی ، دارکوب ، مشکی مشترک و انواع مختلفی از پرندگان طعمه را می توان در اینجا یافت.

برج تاریخی گنبد قابوس

برج تاریخی گنبد قابوس یکی از معماری های برجسته دوره اسلامی است که قدمت آن به قرن چهارم میلادی باز می گردد. با وجود استفاده محدود از عناصر تزئینی ، برج دارای سازه ای هماهنگ و هماهنگ است.

این برج بلندترین برج آجری در جهان است که در یک تپه با ارتفاع 15 متر از سطح زمین در 375 خورشیدی هجری در زمان قابوس بن بنوشگیر ساخته شده است.

معماری ساختمان بر اساس روش رازی طراحی شده و با آجر و گچ ساخته شده است. بدنه ساختمان با آجرهای قرمز ساخته شده است که از طریق بازتاب نور خورشید طلایی به نظر می رسد. گنبد قابوس شامل دو بخش است: بنای بنا و بدنه آن با گنبد مخروطی ستاره.

بدنه مدور بیرونی گنبدکابوس از 10 تارک آجری (مانند 10 ستاره برجسته) تشکیل شده است. تارک ها در اطراف برج قرار گرفته اند که در فاصله مساوی از یکدیگر قرار دارند. نصب تارک ها از پایه شروع می شود و تا زیر گنبد ادامه دارد.

گنبد مخروطی این بنا شگفتی صنعتی و معماری این شاهکار هنری است. یک دیافراگم در قسمت شرقی و یک دروازه در قسمت جنوبی برج بصورت بداهه ساخته شده است.

استالاکتیت در طاق دروازه ورودی وجود دارد که به نظر می رسد در اولین مراحل چنین دکوراسیون معماری و گچبری قرار دارد. دو ردیف از كتیبه كوفیك به صورت كمربندی در اطراف بدنه بیرونی ساختمان طراحی شده است.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی