پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای پنو ناشناخته و کوچک، اما دیدنی در استان گلستان است که در دل طبیعتی دست‌نخورده جا خوش کرده است. جالب است بدانید در گویش محلی گلستانی‌ها، به «پونه» یا گاهاً «پنبه» ، «پنو» می‌گویند که الحق و الانصاف برازنده این منطقه است؛ چرا که در گذشته استان گلستان ، یکی از بزرگترین تولیدکننده‌ های پنبه در ایران بوده است؛ ازاین‌رو به آن «سرزمین طلای سپید» هم گفته می‌شود.

روستای پنو کجاست؟

روستای پنو در استان سرسبز گلستان قرار دارد و در 42 کیلومتری شهرستان گالیکش واقع شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر موقعیت جغرافیایی پنو را توصیف کنیم، باید بگوییم از شمال به روستای دشت شاد، از شرق به روستای حسین‌آباد کالپوش، از جنوب به روستای بر این و از غرب به روستای فارسیان راه دارد.

جهت اجاره اقامتگاه بومگردی رضا پارسیان با شماره 09114481870 تماس بگیرید

در واقع شما برای رسیدن به این روستای تماشایی باید اول خود را به یکی از سه استان گلستان یا سمنان یا خراسان شمالی برسانید. اگر از سمت گلستان می‌خواهید به روستای پنو بروید، باید اول به گالیکش بروید، اگر هم از سمنان مسیرتان نزدیک‌تر است خود را به حسین آباد برسانید. اگر هم از خراسان شمالی می‌روید، ابتدا خود را به شهرستان گرمه برسانید و پس از آن مسیر روستای حسین آباد و دشت را در پیش بگیرید.

سد پنو | آرامشی تا بی‌نهایت

نرسیده به روستای پنو می‌توانید از سد پنو دیدن کنید. اینجا به حدی آرامش نصیبتان می‌شود که وصف‌نشدنی است. از سد تا روستای پنو حدوداً ۱۰ دقیقه یا بیشتر را باید با ماشین بروید‌.

البته که در این زمان شما محو تماشای تماشایی‌ترین منظره‌های پیش روی‌تان می‌شوید و اصلاً گذر زمان را احساس نمی‌کنید. بعد از دیدن سد که الحق جای مناسبی برای گرفتن خستگی مسیر و نوشیدن چای است، سوار ماشینتان شوید و بروید تا به پارکینگ برسید.

سد روستای پنو

رودخانه پنو | لذت لمس خنکای آب

روستای پنو که یک روستای کم‌جمعیت و تنها با ۸۰ خانوار از توابع دهستان نیلکوه است، طبیعتی کم‌نظیر دارد. زمانی که وارد روستا می‌شوید، به‌طور ناگهانی تغییرات آب‌وهوایی و سردشدن هوا را حس می‌کنید. اگر می‌خواهید جاهای دیدنی روستای پنو را ببینید، پس مسیر اصلی روستا را در پیش بگیرید.

این مسیر شیب‌دار است و در نوع خود جذاب. پس از طی این مسیر شیب‌دار، کم‌کم صدای نجوای آب و سنگ را از رودخانه می‌شنوید. بروید تا به پارکینگ برسید. همان‌ جا که ماشین را پارک کردید، باروبندیل و اسباب پیکنیک را بردارید و چند قدمی را تا کنار رودخانه بیایید تا جایی برای نشستن انتخاب کنید.

رودخانه روستای پنو

جایی که مسافر پنوی ما و همراهانش برای نشستن انتخاب کرده بودند، در عکس‌های بالا مشخص است (عکس بالا سمت راست).

نشستن بر لب رودخانه پنو چنان حالتان را خوب می‌کند که گویی در بهشت برین قدم گذاشته‌اید. سرچشمه این رودخانه چندین چشمه است و طبیعت بی‌نظیر اطراف رودخانه شما را مست و آب زلال رودخانه شما را محو تماشای خود می‌کند.

به جرئت می‌گویم، این صحنه‌ها را شما هیچ‌کجای دیگر نخواهید دید؛ پس با طمانینه گام بردارید و از قاب گوشی موبایل خود چند عکس یادگاری ثبت کنید. مسیر رودخانه را در خلاف جهت آب پیش بروید تا به غار پنو و آبشار پنو برسید.

غار پنو | معروف به غار حمام خدایی

بعد از اینکه کمی استراحت کردید، املتی آتشین بر بدن زدید و چای آتشی به جانتان نشست، وقت آن است که بروید و در این طبیعت دل‌انگیز قدم بزنید. دست همراهانتان را بگیرید.

کمی خوراکی مغذی و سبک‌وزن بردارید و مسیر خلاف جریان آب را در پیش بگیرید. در این مسیر بی‌حد زیبا گل بگویید و گل بشنوید و گل ببینید. آنقدر راه را بروید که به آخر خط برسید؛ به یک بن‌بست دیدنی از غار پنو معروف به غار حمام خدایی.

غار حمام خدایی یکی از صعب‌العبورترین غارهای ایران است که هر کسی به‌راحتی نمی‌تواند داخل آن را ببیند و تنها طبیعت‌گردان حرفه‌ای با داشتن نور می‌توانند از آن دیدن کنند.

غار حمام خدایی

دهانه قلبی‌شکل غار در کنار دره کم‌عمقی واقع شده است که محلی‌ها به آن اریبی می‌گویند. جالب است بدانید داخل غار پر از آب است و خروجی آب داخل غار مانند دوش آب طبیعی است.

در قدیم مردمان این منطقه از این غار به‌عنوان حمام استفاده می‌کردند؛ به طوری که در زمستان‌ها داخل غار و در روزهای گرم سال از دوش طبیعی آن استفاده می‌کردند که احتمالاً دلیل نام‌گذاری‌اش به غار حمام خدایی، همین کاربردش باشد.

آبشار پنو | اثری بی‌نظیر از نقاش طبیعت

در پایین‌ دست غار پنو، آبشار پنو را می‌بینید. از حس طراوت و تازگی که از درآغوش‌کشیدن آبشار پنو نصیبتان می‌شود، نمی‌توان گفت؛ چراکه باید لمسش کنید. تعدادی از عکس‌های آبشار پنو را به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران ببینید؛ گویی نقاش چیره‌دستی حین بازی با رنگ‌ها تصویری خلق کرده است که روحتان را نوازش می‌دهد. کمی اینجا بنشینید، تنی به آب بزنید، عکاسی کنید، حسابی که کِیفتان کوک شد، مسیر برگشت را در پیش بگیرید.

آبشار حمام خدایی

یادتان باشد پنو از آن جاهای دیدنی گلستان است که هنوز کمتر کسی به جز بومیان منطقه آن را می‌شناسند. طبیعتش بی‌حد زیبا و تمیز است. پس تلاش کنید گلستان را گلستان نگه دارید، از ریختن زباله خودداری کنید و اگر زباله‌ای دیدید، لطفاً آن را جمع‌آوری کنید.

 

برچسب ها

آبشار حمام خدایی کجاست چطور به روستای پنو بریم غار حمام خدایی کجاست روستای پنو کجاست؟



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی