پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

میل رادکان کردکوی یکی از آثار تاریخی و دیدنی استان گلستان با بیش از یک هزار سال قدمت است. برای اقامت در اطراف میل رادکان پیشنهاد می کنم سری به دهکده جهان نما بزنید. اجاره خانه روستایی در جهان نما بسیار آسان و ارزان می باشد و برای دوری از زندگی شهری بهترین گزینه می باشد. اگر تمایلی به ماندن در جهان نما ندارید می توانید برای اقامتگاه به شهر گرگان که در نزدیکی آن می باشد حرکت کنید و در طول مسیر برای اجاره ویلا در گرگان اقدام نمایید.

میل رادکان کجاست؟

برج تاریخی "رادکان" در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان از آثار تاریخی و دیدنی است که با بیش از یک هزار سال قدمت نیاز به توجه و حفاظت بیشتری دارد. میل رادکان یا گنبد رادکان، در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهرگرگان و ۱۱۷ کیلومتری برج گنبد قابوس در یک منطقه کوهستانی - جنگلی و بر فراز تپه با صفایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و دره‌ها و تراس‌های حاشیه شمالی رودخانه نکا که از شرق به غرب جریان دارد قرار دارد.

میل رادکان کردکوی

معماری میل رادکان

میل رادکان بر روی صخره ای طبیعی ساخته شده ودارای پلان مدور به قطر داخلی6 متر و ضخامت 7/174سانتیمتر و به ارتفاع 90/24متراست. پوشش بنا به صورت دوپوسته بوده که پوسته داخلی به صورت تخم مرغی وپوسته دوم (بیرونی)به صورت رک و سازه بنا آجری با ملات گچ است.

ورودی آن در ضلع جنوبی و دارای کتیبه به خط کوفی تزیینی بوده هرچند درگذشته های دورتخریب شده است. در زیر ناحیه پاکار گنبد رک کتیبه های زیبایی به خط کوفی و پهلوی با آجر و گچ اجرا شده که نام بانی اثر و شروع کار بنا(407ه.ق) و سال اتمام (411 ه.ق) و نام معمارآن به اسم احمد ابن عمر نوشته شده است.

زیباترین قسمت بنا، در بخش فوقانى آن قرار دارد و مشتمل بر دو ردیف قطاربندى و دو کتیبهٔ کوفى است که نام بانى آن و تاریخ ساختمان بر آن نوشته شده است. کتیبهٔ بنا به صورت کشیده نوشته شده است و عده‌اى آن را تقلیدى از معمارى گنبد قابوس مى‌دانند.

میل رادکان کردکوی

با این تفاوت که گنبد برج رادکان به صورت دو پوش است و پوشش فوقانى به صورت مخروطه‌ بلندى جلب توجه مى‌کند و از شاهکارهاى معمارى قرون اولیه به شمار مى‌آید.

سردر ورودى بنا بر پرتگاهى مشرف است. طرح داخلى برج رادکان مدور و نماى بسیار ساده دارد. تمام بدنهٔ بنا از آجر ساخته شده و آجرهاى آن از نظر پختگى، رنگ و استحکام نظیر آجرهاى گنبد قابوس است. ملاط به کار رفته در بنا گچ است. تا دورهٔ‌ قاجار، بر بالاى ورودى بنا، کتیبه‌‌اى به خط کوفى وجود داشته که به سرقت رفته است.

این برج محل دفن یکى از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن ونوریان باوندى است. بناى برج در تاریخ ۴۰۷ هـ.ق شروع و در سال ۴۱۱ هـ.ق به پایان رسیده است.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی