پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

نرگس تپه گرگان: در دو كيلومتري روستايي به نام يامپي از توابع بخش مركزي شهر گرگان و در حاشيه شمالي باند فرودگاه گرگان اين شهرستان واقع است. این تپه در جهت شمالي - جنوبي است و بقاياي سنگ مزارهايي به خط ثلث متعلق به قرون دهم و يازدهم قمري بر سطح آن ديده مي‌شود هر چند پوشش گياهي انبوه حاشيه و سطح آن را پوشانده است.

در كاوشهای به عمل آمده؛ قطعاتي از سفال قرمز منقوش بدست آمده كه داراي نقوش هندسي سياه بر روي قرمز غليظ بوده و از نظر فرم و نقشه مشابه سفال شاه تپه، آق تپه و متعلق به دوره فلات قديم هزاره پنجم بوده است. همچنين سفال نخودي منقوش با طرحهاي هندسي به رنگ سياه و قهوه‌اي روي زمينه نخودي بدست آمده كه از نظر فرم و نقش مشابه سيلك است.

سفال خاكستري نيز كه بصورت قطعات و ظروف به ميزان فراوان بدست آمده و شامل تنگ، كوزه، پيمانه و كاسه است كه از نظر رنگ و فرم مشابه ظروف شاه تپه است كه قدمت آن به دوره مفرغ و آهن برمي‌گردد.

قطعات و ظروف سفال قرمز بدست آمده از نظر تعداد و تنوع از سفال خاكستري كمتر بوده و قدمت ظروف مكشوفه كه بيشتر كوزه، تنگ و پيمانه بود متعلق به دوره آن است. همچنين ابزار فلزي كشف شده در نرگس تپه از جنس مفرغ و آهن و شامل ابزار آلات كشاورزي، شكار و جنگي نظير خنجر، پيكان و تبر و زيورآلات شامل دستبند، سنجاق سر، پلاك لب و مهره‌هاي تزئيني و پيكرك‌هاي حيواني مربوط به دوره مفرغ مي‌باشد.

تدفين‌هاي انساني در نرگس تپه شامل گور به صورت انفرادي، يك گور شامل تدفين دو انسان (به همراه دو سگ) و يك گور شامل تدفين چهار انسان است. در مزارهاي مكشوفه تدفين‌هاي اسلامي مربوط به اواسط اسلام تادوره قاجاريه مشاهده شده‌ است.

نرگس تپه باشماره 737 در تاریخ 23فروردین سال 1364 درفهرست میراث ملی ثبت شده است.در نرگس تپه تاکنون تدفین‌هایی را کشف شده در نوع خود بی‌نظیر است. در یکی از تدفین‌های کشف شده زنی وجود داشت که زیر بازوی چپ آن عصای با نقش مارمولک قرار گرفته بود. باستان‌شناسان اعتقاد داشتند تاکنون وجود چنین نقشی در تدفین‌ها در کاوش‌های دیگر گزارش نشده‌است

 

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی