پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

نون و ماست حضرت عباس (ع) گرگان : مردم شهر گرگان دارای آیین های مختلفی هستند که یکی از این مراسم ها نذر کردن نان و ماست می باشد. مردم گرگان جهت رفع حاجت در روزهای پنجشنبه به قدمگاه حضرت ابوالفضل رفته که به میدان عباسعلی معروف است و در آنجا نذری ادا می کنند. هر وقت مشکلی در کار و زندگی می افتاد میدان عباسعلی گرگان جای خوبی برای بردن گله ها بود. پر ازدحام، نمناک، آغشته به رنگ سفید ماست و بوی نانِ نه چندان تازه. اسمش قدمگاه بود. از اول همین بود. از همان اول که با هیئت زنجیر زنی مسجد، شب تاسوعا می آمدیم میدان عباسعلی اسمش همین بود.

قدمگاه حضرت عباس(ع)

این قدمگاه یک عمارت بسیار ساده ای بود که از همون اوایل همینجوری بود. غروب پنجشنبه که می شد هر کسی گره ای داشت و یا نذری که داشتند  به اینجا می اومدند و محله را پر از هیاهو می کردند. بیشتر کسانی که به اینجا می اومدند با خود نان و ماست می آوردند اما اکر کسی با خودش نمی آورد یه کاسبی اونجا بود که نان قلاچ و ماست داشت.قیمتش زیاد فرقی نداشت ولی می گفتند سر گردنه است اما درآمد آن زیاد هم سرگردنه نبود.

بعد از اینکه نان و ماست می خریدیم نذر را تحویل مسئولی که اونجا بود می دادیم و اون هم از روی ایوان بین مردم پخش می کرد و بقیه را به داخل عمارت می برد. خوردن یک لقمه از اون نون و ماست بسیار لذت بخش بود و مردم با جان و دل می خوردند. چه نان و ماست می‌خریدیم، چه فقط می آمدیم و می‌خوردیم. بهرحال حاجت می‌آوردیم.

 

برچسب ها

قدمگاه حضرت عباس گرگان محله های معروف گرگان آداب و رسوم شهر گرگان نون و ماست حضرت عباس (ع) گرگان میدان عباسعلی گرگان



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی