پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

میدان عباسعلی گرگان : مردم میدانگاه عباسعلی را به عنوان یک مکان زیارتی می شناسند تا صرفاً یک تکیه معمولی. این مکان به خاطر انتساب به حضرت ابوالفضل (ع) (قدمگاه آن حضرت) و قدمت چند صد ساله آن و استشفایی که برخی با توسل به آن مکان دریافت کردند، کارکرد زیارتی پیدا کرده است.

این محله به لحاظ مذهبی، به واسطه کثرت سادات ساکن در محله و همچنین وجود فضایی با عنوان قدمگاه حضرت ابوالفضل (ع) اهمیت داشته و کماکان هم دارد و همچنین وجود سقاخانه در میدانگاه تکیه از عوامل دیگر پر رنگ تر شدن این محله در میان سایر محلات استرآباد است.

شماره تماس اجاره ویلا در گرگان 09114481870

میدان عباسعلی گرگان

میدان عباسعلی گرگان یکی از ابتدایی‌ترین محلات و از مهم‌ترین مکان‌های گرگان است. درحقیقت، میدان عباسعلی از هسته‌های مهم شکل‌گیری استرآباد قدیم (گرگان امروزی) بود. اهمیت این میدان هم جنبه تاریخی دارد، هم فرهنگی، و هم مذهبی. بناهای متعددی در این قسمت از شهر گرگان وجود دارند که قدمت برخی از آن‌ها به صدها سال می‌رسد. همچنین وجود امام‌زاده عباسعلی، که میدان نام خود را از آن گرفته، به‌نحوی دیگر و از جنبه مذهبی بر اهمیت این میدان افزوده است.

کنار همه این‌ها بازار شلوغ و پرتردد نزدیک میدان که به نام بازار میدان عباسعلی شناخته می‌شود، جنبه‌ای فرهنگی به این میدان داده است. بنابراین میدان عباسعلی برای هر سلیقه و گرایشی دیدنی‌ها و شنیدنی‌های بسیار دارد. اگر به میادین قدیمی شهرها و جنب‌وجوش جدایی‌ناپذیر نهفته در دل آن‌ها علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم این مطلب من در سایت گلستان را از دست ندهید.

بازار دست‌دوم فروش‌ها

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های میدان عباسعلی بازار آن است. بازاری که می‌توان گفت همان جنب‌وجوش میدان معروف نعلبندان گرگان را دارد. در بخش اصلی میدان اغلب کسبه‌ای را می‌بینید که به فروش اجناس دست دوم مشغول هستند. شاید بتوان گفت در این بخش از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود.

بخشی که حال‌وهوای آن، فضا را قدری خوفناک و درعین‌حال جذاب و تماشایی کرده است. از اثباب و اثاثیه قدیمی خانه، زیورآلات قدیمی، تا گوشی موبایل و دوچرخه، هر آنچه که از یک بازار دست دوم فروشی یا استوک مارکت انتظار داشته باشید، اینجا پیدا می‌شود.

بازار میوه و سبزی فروش ها

از این بخش که گذر کنید، وارد قسمت دیگر بازار می‌شوید. اینجا دیگر از فروشندگان اجناس دست دوم و مشتریان خاص آن‌ها خبری نیست. در این جا تعدادی از کسبه به فروش میوه، سبزی و سایر اقلام خوراکی مشغول هستند. البته این فروش لزوما در مغازه‌ها نیست. اینجا همچون گذشته در گوشه‌ای از میدان پیرمردی با چرخ‌های دستی و گاری، مشغول فروش صیفی‌جات است.

در بخشی دیگر مردی مرغ زنده می‌فروشد. این قسمت از بازار همان جایی است که به صحن امام‌زاده عباسعلی راه دارد. این مرد فروشنده مرغ‌های زنده اغلب مشتریانی دارد که از او مرغ زنده می‌خرند تا در میدان قربانی کنند و گوشت آن را به نیازمندانی که گوشه‌وکنار میدان نشسته‌اند نذر دهند.

نذری نون و ماست

امام‌زاده عباسعلی از دیرباز یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی گرگان به‌شمار می‌آمد، که در طول سال میزبان نیازمندان و حاجتمندان شهر بود. سقاخانه‌ای که نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت دارد و امام‌زاده‌ای که چشم امید بسیاری از حاجتمندان این شهر به آن است.

سالیان سال است که در این شهر هرکس نذری داشته باشد، ترجیح می‌دهد آن را در این قسمت از شهر ادا کند. این افراد یا با خرید مرغ از بازار، قربانی آن و بخشیدنش به افراد نیازمند نذر خود را ادا می‌کنند یا با دادن نان و ماست به مردم. نذری نان و ماست درحقیقت یک سنت دیرینه در گرگان است که از همین بخش شهر، یعنی امام‌زاده عباسعلی ریشه می‌گیرد.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی