پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

روستای قلعه قافه مینودشت یکی از جاهای دیدنی مینودشت است که باید کلی خوش بگذرونی. این روستا كه در ۱۳۵ كیلومتری گرگان قرار دارد و ازجمله روستاهایی است که تحت عنوان «روستای هدف گردشگری» شناخته‌شده است. قلعه قافه یکی از روستاهای کوهستانی با بافت سنتی و متراکم است. بافت سنتی و پیچیده آن به لحاظ میراث فرهنگی یکی از بافت‌های روستایی ممتاز در استان گلستان است که قدمتی چند صدساله دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی عمو قدرت با شماره 09114481870 تماس بگیرید

روستای قلعه قاف مینودشت

روستای کوهستانی قلعه قافه در دامنه پر شیب و شیار دره ای استقرار یافته است ، که ازسمت شمال به ارتفاعات کوه کمر با بیش از 1600 متر ارتفاع و نیز روستای کفش محله و ورچشمه ، از سمت جنوب  به ارتفاعات نرمدار و اینچه سو ، از سمت شرق به بلندی های 1500 متری و نیز روستای ده چناشک و از سمت غرب به کوه آرام  ذوالفقار  با بیش از 1500 متر ارتفاع و نیز روستای ساسنگ محدود می گردد. نکته قابل توجه در ارتباط با موقعیت نسبی این روستا این است ، که این روستا را در فاصله های مختلف حصاری کوهستانی در بر گرفته است .

آب و هوای روستای قلعه قافه

روستای قلعه قافه دارای آب و هوای بسیار سرد و کوهستانی می باشد که در بیشتر فصول بارندگی و در فصل سرما پاییز و زمستان روزها ی برفی را شاهد می باشند. روستای قلعه قافه چون دردل  منطقه ای کوهستانی با شیب های تند قرار گرفته است . و جزء منطقه دایمی -  ییلاقی مطرح بوده است . به طوری که اهالی روستا طبق عرف رایج در روستا دارای ییلاقاتی در اطراف روستا بوده اند.

پوشش گیاهی روستای قلعه قافه

بعلت بارش های مناسب و وجود خاک حاصلخیز در برخی پهنه های پیرامونی روستا انواع گونه های جنگلی مانند راش ، توسکا ، بلوط ، و نرمدار به صورت پراکنده رشد و نمو می نمایند. در اراضی کشاورزی پیرامون روستا محصولاتی زراعی چون گندم ، جو ، سیب زمینی ، یونجه ، و گوجه فرهنگی و درختان چون زرد آلو ، گردو ، آلو و مرکبات کاشته می شود .

معماری روستای قلعه قافه

شیوه ساخت مسکن در قلعه قافه به صورت ساده و ابتدایی  باقی مانده است ، روستای قلعه قافه روستایی است پلکانی که در دامنه ارتفاعات با شیب زیاد استقرار دارد و موقعیت روستا مهمترین عامل موثر در ساختار کالبدی روستا می باشد. در قلعه قافه پایین بافت متراکم تر است زیرا ، اولاٌ : به علت محدودیت زمین برای ساخت در کنار شیب های زیاد ثانیا ٌ : جنبه دفاعی و ایمنی روستا  ، بافت روستا در قلعه قافه بالا پراکنده تر است .

کشیدگی خانه ها عمدتاٌ در جهت شرقی – غربی است . که علت آن سرمای منطقه و استفاده از پهنه آفتاب گیر بیشتر جهت پایین آمدن سرمای محیط بوده است . ولی در حا ل حاضر با طرح ساختمان سازی بنیاد مسکن روستایی اکثر افراد گرایش به ساختن ساختمان به شیوه جدید شده اند .

جاذ به های دیدنی روستای قلعه قافه

درحال حاضر در زمینه جاذبه های تاریخی روستا ی قلعه قافه می توان این را بیان کرد که این روستا دارای جاذبه های فراوانی از قبیل غار ، کوه و محوطه و... می باشد ،و همچنین می توان گفت یکی از روستاهای با قدمت و پیشینه تاریخی ، شهرستان مینودشت بشمار می رود . بافت ومعماری روستای قلعه قافه یکی از زیباتریین و اصیل ترین و دست نخورده ترین بافت ها و معماری هاست.

در خصوص جاذبه های دینی این روستا می توان گفت که این روستا شامل سه حسینیه و یک مسجد می باشد و شامل یک امامزاده به نام بی بی سکینه خاتون ( س ) می باشد، که این امامزاده در روستای قلعه قافه بالا برروی ارتفاعی بنا شده است .و به باور مردم روستا نسب این امامزاده به امام حسن (ع) می رسد،و با شهر مینودشت 35 کیلومتر فاصله دارد.این امامزاده مورد احترام خاص و عام می باشد،ودارای امکانات رفاهی همانند   آب ،برق،تلفن و زایرسراو..است.

ماران کوه منطقه ای است وسیع و مسطح در بالاترین نقطه ارتفاعی قلعه قافه که در طول پاییز و زمستان پوشیده از برف و در بهار و تابستان از سرسبزی و طراوت ویژه ای برخوردار است . این منطقه با چشمه های پر از اب و جاری و یخچال های طبیعی ، بعنوان ییلاق دامداران و مکانی مناسب برای گردشگران و اتراق گروه های فراوانی است که در فصل گرما ، از هوای مطبوع و سرسبزی یکدست آن حظ وافری می برند.

از آنجائیکه روستای قلعه قافه ، به لطف داشتن توانمندی های خدادادی همانند زمین حاصلخیز ، آب فراوان ، هوای مناسب و موقعیت ممتاز قرارگیری ، از گذشته مهاجرپذیر بوده است. که مهمترین صنایع دستی روستای پاسنگ بالا عبارتند از : ابریشم بافی و نوغانداری ، نمدمالی و آهنگری و بافت قالی و قالیچه و ...

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی