پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

تپه قلعه خندان گرگان اثر تاریخی گلستان : تپه قلعه خندان واقع در گرگان از دیگر آثار تاریخی استان و مربوط به دوره ساسانیان و دوره تاریخی پس از اسلام است. این تپه در سال ۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تپه قلعه خندان کجاست؟

تپه قلعه خندان در جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد که برای نخستین بار ژاک دمرگان در سال ۱۸۹۶ میلادی از این تپه بازدید و نقشه و تصاویری چند از تهیه کرد.

این قلعه تا دوره صفویه در درون برج و باروی استرآباد قرار داشته و بعد از تخریب آن در دوره افشاریه، برج و باروی جدیدی در دوره قاجار کشیده شد که باعث شد قلعه خندان در بیرون از شهر آن زمان قرار بگیرد.

تپه قلعه خندان گرگان اثر تاریخی گلستان

آثار بدست آمده شامل خشت‌های ۸×۳۸×۳۸ سانتی متری متعلق به اواخر دوره ساسانی و آثاری از قرون اولیه اسلام تا دوره صفویه بود. وجود یک معبر مخفی زیرزمینی حدفاصل محوطه ی باستانی قلعه خندان تا شهر استرآباد و امکان ذخیره ی آذوقه و مواد غذایی در آن معبر یکی از ویژگیهای شگفت انگیز این اثر تاریخی پر راز و رمز محسوب می شود.تپه ی تاریخی قلعه خندان در محدوده ی غربی شهر گرگان و در مجاورت بلوار الغدیر قرار دارد.

بی گمان اجرای طرحهایی همچون احداث پارک موزه در تپه تاریخی قلعه خندان و اقداماتی نظیر آن در سایر نقاط مستعد شهر، اقدامی شایسته تقدیر و مثبت تلقی می گردد که ضمن کمک به حفظ هویت و اصالت تاریخی شهر و جبران بخشی از کمبودها و نارساییهای موجود در بخش گردشگری، سبب خواهد شد تا اندکی از آسیبها و فشار وارده بر سایر تفرجگاههای شهر گرگان کاسته شود.

 

برچسب ها

تپه تاریخی گرگان آثار تاریخی گرگان تپه قلعه خندان گرگان تپه قلعه خندان گرگان کجاست



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی