پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

خورش ساک : اگه اهل استان های شمالی کشور نباشین، ممکنه خورش ساک رو نشناسین. در استان مازندران، گلستان و خصوصا شهر گرگان خورشت ساک یکی از غذاهای سنتی و محلی معروف منطقه به حساب میاد. این خورش به قدری خوشمزه ست که حتی در مراسم های مهم جشن یا عزا هم تهیه میشه و همه اکثرا دوستش دارن. شاید بپرسین خورش ساک چیه؟ خب اگه بخوام خیلی خلاصه بگم؛ یه ترکیب عالی و آرامش بخش از گوشت، نخود و سبزی اسفناج که با آب نارنج مخلوط میشه و خورشتی بی نظیر رو به وجود میاره. این خورش محلی رو با انواع پلو مثل زرشک پلو و مرغ پلو سرو میکنن.

خورش ساک غذای محلی استان گلستان است. ساک غذایی است مقوی و به علت داشتن اسفناج دارای آهن فراوان است. این غذا را اغلب گرگانی‌ها در مجالس همراه با مرغ پلو سرو می‌کنند. به خصوص هر ساله در دهه محرم در گرگان هر شب شام می‌دهند ساک از بهترین غذاهایی است که مردم برای ادای نذر خود می‌دهند.

مواد لازم برای تهیه خورشت ساک

  1. نخود                                                       ۲ پیمانه (۲۵۰ گرم)
  2. مغز ران گوسفند (سر گنجشکی خرد شده)   ۴۰۰ گرم
  3. روغن مایع (مخصوص سرخ­کردن)                 به مقدار لازم
  4. پیاز (نگینی خرد‌شده)                               ۱ عدد (۱۵۰ گرم)
  5. آرد گندم (الک‌شده)                                  ۲ قاشق سوپ خوری (۲۰ گرم)
  6. اسفناج (پاک­ و خردشده)                            ۷۰۰ گرم
  7. سیر (کوبیده­شده)                                  ۴حبه (۲۰ گرم)
  8. زردچوبه (پودرشده)                               ۱قاشق چای‌خوری (۳ گرم)
  9. فلفل سیاه (پودرشده) و نمک                    به مقدار لازم
  10. آب نارنجیک      دوم پیمانه  (۸۰ میلی‌لیتر)

طرز تهیه خورش ساک

اولین مرحله برای تهیه خورشت ساک این است که نخودها را از شب قبل بخیسانید. بهتر است در این مدت چندین دفعه آب نخود را عوض کنید تا نفخ آن کاملا از بین برود.حالا نخودها را با آب روی حرارت بگذارید تا بجوشند.

همین که نخودها کمی نرم شوند، کافی است. آن ها را از روی حرارت بردارید. و بعد پوستشان را (به کمک روش های گفته شده در قسمت نکات) بگیرید.در این مرحله از تهیه خورش ساک نوبت به آماده کردن گوشت می رسد.

یک قابلمه بردارید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید تا طلایی شوند.

گوشت خورشتی را به پیازها اضافه کنید و با هم تفت دهید. کمی زردچوبه، فلفل و در صورت تمایل دارچین بریزید و خوب بهم بزنید. حالا نخودها را به قابلمه اضافه کنید و روی آن ها ۵ یا ۶ پیمانه آب بریزید.

حرارت اجاق را روی درجه زیاد تنظیم کرده و صبر کنید تا به جوش بیاید.وقتی آب خورش ساک به جوش آمد، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت آرام آرام بپزد.

بعد از گذشت حدودا دو ساعت و نیم، وقتی گوشت خورشت پخته شد، اسفناج هایی را که قبلا خرد کرده اید، به آن اضافه کنید. آرد را با نصف پیمانه آب سرد مخلوط کرده و در قابلمه بریزید.

این کار لعاب و غلظت خورش را بیشتر می کند.حالا نمک را به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دیگر به طور کامل بپزد.در یک ماهیتابه دیگر، مقداری روغن بریزید و سیر خرد شده را با زردچوبه تفت دهید. در صورت تمایل میتوانید نعنا هم تفت داده و نعنا داغ آماده کنید.حالا به خورش ساک مقداری آب نارنج اضافه کنید.

طعم غذا را بچشید و میزان نمک و ترشی آن را مطابق با ذائقه خودتان تنظیم کنید.در این مرحله میتوانید سیر داغ و نعنا داغ را داخل خورش بریزید یا فقط هنگام سرو روی آن قرار داده و تزیین کنید. سپس خورش را در ظرف سرو بکشید و به همراه پلو یا زرشک پلو نوش جان کنید.
 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی