پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

محله پاسَرو گرگان از محلات فرعی محله نعلبندان است و در شرق این محله قرار گرفته است. محله پاسرو از شمال به محله میخچه گران و گذر چهارشنبه ای، از شرق به خیابان شهدا و محله میخچه گران از غرب به بازار و محله نعلبندان و از جنوب به خیابان امام خمینی در وضع موجود و در گذشته به گذر باغشاه منتهی می شده است. شما می توانید برای گشت و گذار در این محلات قدیمی برای اجاره ویلا در گرگان اقادام نمایید. یکی از بهترین عمارت های تفریحی در این منطقه ساخته شده است که شما را به میهمانی بافت تاریخی گرگان دعوت می کند. جهت رزرو می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

09114481870

عمارت صدر کجاست؟

این عمارت زیبا یکی از بهترین عمارت های تفریحی و گردشی در بافت تاریخی گرگان است که دارای امکانات عالی برای پذیرایی می باشد. عمارت صدر در دل بافت تاریخی گرگان است و دارای اتاق های سنتی و حیاطی زیبا می باشد می توانید برای رزرو آن با ما تماس بگیرید.

تاریخچه محله پاسرو

این محله به دلیل وجود درخت سرو قدیمی در میدان اصلی محله پاسَرو به این نام مشهور گشته است که متاسفانه با احداث خیابان های امام خمینی و فلکه شهرداری در دوره پهلوی اول، میدان و سرو قدیمی آن از بین رفته است. خیابان کشی های رضاخانی تغییرات بسیار زیادی را در محله پاسرو به وجود آورد.

تخریب میدان و مرکز محله پاسرو، تغییر فرم تکایای پاسرو، از بین رفتن بخش مسکونی محله در جانب شرق تکایا و شمال تکایا که اتفاق اخیر با احداث خیابان پانزده متری رخ داد از جمله تغییرات قابل ذکر در ساختار محله پاسرو است.

یکی از تاثیرات بسیار مهم تغییرات دوره پهلوی و از بین رفتن بخش مسکونی محله پاسرو، تبدیل شدن محله پاسرو به یک محله کاملا تجاری است. به دلیل مجاورت محله پاسرو از جانب شرق و جنوب به خیابان های امام خمینی و شهدا، این محله از رونق اقتصادی و تجاری بالایی برخوردار است.

محله پاسَرو در گذر زمان چه تغییراتی کرده است؟

مرکز محله امروزی پاسرو که در واقع فضای باز میانی تکایاست دارای فرم هندسی مستطیل شکل است که از طرف شمال به بنایی چهار طبقه با کاربری مسکونی و تجاری، از طرف شرق به بناهای دو طبقه تکیه با کاربری مذهبی-تجاری و از جانب جنوب به بناهای یک طبقه با کاربری تجاری و از طرف غرب به بازار نعلبندان منتهی می شود.

بر روی دیوار های تکیه پاسرو کتیبه ای قرار داشته که شامل تاریخ ساخت بنا بوده است اما متاسفانه در زمان انجام تعمیرات بنا از جای اصلی خود برداشته شده است.در میدانگاه پاسرو در قسمت غربی، یک اتاقک تاسیساتی قرار گرفته و متاسفانه این محوطه در سال های اخیر توسط شهرداری رسما به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده است.

مرمت تکیه پاسرو

این روزها وارد بازارچه نعل‌بندان شهر گرگان که شوید در کنار صدای کسبه بازار که قیمت اجناس خود را برای جلب مشتری با صدای بلند اعلام می‌کنند صدای چکش‌کاری و ساخت‌وساز هم به گوش می‌رسد.

کوهی از تیرچه آهن‌های به روی‌هم ریخته در محوطه ورودی نعل‌بندان و کارگران مشغول به کار تصویری است که این روزها کسبه و رهگذران این بازار هرروز با آن روبه‌رو می‌شوند. اینجا کارگاه اجرایی «تکیه پاسرو» یکی از تکیه‌های تاریخی شهر گرگان بوده که در حال مرمت و بازسازی است.

محل ابتدایی این تکیه در منطقه بانک صادرات فعلی در خیابان شهدا قرار داشته اما به دلیل خیابان‌سازی در دوره پهلوی (رضاشاه) از بین رفته است؛ اما محل فعلی تکیه پاسرو در ضلع شرقی مسجد جامع و ورودی بازار نعل‌بندان شهر گرگان قرار دارد و ازآنجایی‌که این تکیه در مرکز شهر قرار داشته مغازه‌ها و تکایای واقع در طبقه زیرین این تکیه از رونق خاصی برخوردار بوده و هست.

حدود یک سالی است که کار مرمت تکیه پاسرو آغازشده و انتظار می‌رود این تکیه برای محرم سال آینده آماده بهره‌برداری باشد. با مرمت و به سازی تکیه پاسرو مغازه‌های اطراف این تکیه هم مرمت‌شده و نمای بافت تاریخی را به خود می‌گیرند. اکثر کسبه و مغازه‌داران نعل‌بندان از نمای مغازه‌های خود و مرمت تکیه پاسرو اظهار رضایت می‌کنند.

تکیه پاسرو معروف به گذر خیمه دوزان

این تکیه درگذشته‌های دور به «گذر خیمه‌دوزان» معروف بوده و در وقف نامه‌ای که داریم این ملک وقف برگذر خیمه‌دوزان و در پرانتز پاسرو فعلی نوشته‌شده است.
این تکیه در دوطبقه از خشت خام و چوب ساخته‌شده بود اما طی گذر زمان رفته‌رفته فرسوده شد و شهرداری گرگان در نامه‌های متعددی خواستار رفع خطر از سوی ما می‌شد.

تکیه پاسرو چشم‌ وچراغ بافت تاریخی است

بافت‌های تاریخی در هر مکانی به یک شاخصه‌ای معروف‌اند مثلاً شهری مانند یزد خانه‌های تاریخی زیبایی دارد یا شهری مانند تبریز بازار تاریخی شاخصی دارد اما در شهر گرگان بافت تاریخی گرگان به تکایایش معروف است و به‌عنوان مؤلفه قوی و مهم شناخته می‌شود.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی