پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

جاذبه های گردشگری در گالیکش : گالیکش یکی از شهر ‌های استان گلستان واقع در شمال ایران است. این شهرستان از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است.شهرستان گالیکش قدمت حدود سیصد ساله دارد. دین صد در صد مردم این شهرستان اسلام است، اقوامی نظیر ترکمن ها و بلوچ ها که عموما در قسمت شرقی بخش گالیکش سکونت دادند، اهل سنت هستند و سایر اقوام نظیر فارس ها، سیستانی ها، شاهرودی ها و … دارای مذهب شیعه می باشند.

نقاط کوهستانی این شهرستان در نواحی شرقی از طریق ارتفاعات جنگل گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل می گردد و از طرف شمال به کوهپایه های کم ارتفاع منتهی می شود. اراضی جلگه ای این شهرستان در شمال و غرب ناحیه کوهستانی واقع شده اند و به سبب مرغوبیت جنس خاک از حاصلخیزی بالایی برخوردار هستند.

گالیکش کجاست؟

در باب وجه تسمیه نام این شهر آورده اند؛ قبل از تشکیل شهر گالیکش به صورت کنونی در منطقه ای که شهر در آن جا مستقراست، گیاهی بنام «گالی» می روئیده است، که رویش آن به صورت خود رو و انبوه تمام منطقه را در بر گرفته است. بدین سبب آنرا «گالی کش» (کش به معنی فعل کشتن یا کاشتن) گفته اند. در وجه تسمیه دیگر آمده است به دلیل وزش بادهای شدید و متناوب در تمام فصول پاییز و بخشی از زمستان، مردم آن دیار پشت بام های خود را با گیاه خود رویی به نام «گالی» می پوشانیدند، بدین علت آن را «گالیکش» گفته اند.

جاذبه های دیدنی گالیکش

چشمه لال گالیکش

چشمه لال مساحت حدود 30 هکتار ، مجموعه ای است بسیار زیبا و دیدنی که در 20 کیلومتری شهرستان گالیکش و در حاشیه جاده بین المللی گالیکش – مشهد واقع است . در مجاورت این چشمه روستای ترکمن نشین بش اویلی قرار گرفته است. سرچشمه این مجموعه در پای صخره بلندی واقع است ، که آب از درون آن می جوشد.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جاذبه های گردشگری در گالیکش

تالاب سولوکلی گالیکش

برای رفتن به تالاب سولوکلی ابتدا به روستای تنگراه از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش می‌رویم و پس از طی ۱۳ کیلومتر راه شوسه به روستای قوشه چشمه از توابع این بخش می‌رسیم.روستای قوشه چشمه یکی از سه‌راه دسترسی به تالاب سولوکلی است.برای رسیدن به این تالاب که در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد باید با پایی پیاده یا اسب و قاطر راه پیمود.

سولوک در زبان ترکمنی به معنای «زالو» است و «لی» به معنای «محل» است. بنابراین سولوکلی در لغت به معنای «زیستگاه زالو» است.تالاب سولوکلی به وسیله یک چشمه آب شیرین و بارش‌های فصلی تغذیه می‌شود.تالاب سولوکلی با ۴ هکتارمساحت در ارتفاعات جنگلی عمیق کوه بیلی در پارک ملی گلستان قرار گرفته است. این تالاب در حدود ۴۵۰ هزار سال قبل با گونه هایی از درمنه و ریش بز پوشیده بوده است.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

چشمه اشکان گالیکش

این چشمه در 7 کیلومتری جنوب غربی پارک ملی گلستان و حدود 20 کیلومتری شهرستان گالیکش قرار دارد.و محلی زیبا با مناظر بدیی جنگلی و مکانی مناسب برای استراحت و شنا است.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جاذبه های گردشگری در گالیکش

آبشار و چشمه پیرغار گالیکش

این جاذبه در 18 کیلومتری شهرستان گالیکش و در 4 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد. و چشمه طبیعی در دل کوه با حدود 6 اینچ آب دهی می باشد. آب آن سرد و معدنی است. آبشار زیبای آن ، ارتفاع بیش از 500 متر دارای چشم انداز زیبایی می باشد.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

دشت شقایق‌ گالیکش

دشت شقایق‌ های وحشی پادلدل شهرستان گالیکش یکی از دشت‌های شقایق نادر در شمال کشور است که در اراضی جنوبی این روستا واقع‌شده است و در صورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی، می‌تواند در فصل بهار به‌ویژه در اردیبهشت هرسال طبیعت گردان بسیاری را به‌سوی خود جذب کند.

هرساله در اردیبهشت‌ماه همزمان با جلوه گری مناظر طبیعی در سراسر کشور، روستاهای دهستان نیلکوه و بخصوص روستای پادلدل شاهد رویش شقایق‌های سرخ است.در بهار اراضی پادلدل یکسره سرخ است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جاذبه های گردشگری در گالیکش

غار سيد رشيد

در حدود يک کيلومتري جنوب شرقي روستاي سر حمام در دهستان فارسيان بخش گاليکش شهرستان مينودشت قرار دارد.غار سيد رشيد بر روي يک صخره بزرگ سنگي قرار دارد که شکل دهانه ورودي آن نامنظم بوده و در حدود ۶ متر ارتفاع دارد و در حدود ۳۰/۴ سانتيمتر عرض و در حدود ۹ متر عمق دارد.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جنگل و چشمه ده چشمه گالیکش

این چشمه طبیعی از دل کوه می جوشد ، آب آن زلال ، سرد و معدنی است ، که پیرامون چشمه را مناظرروح بخش احاطه کرده است . این جاذبه در 24 کیلو متری شهرستان گالیکش و 2 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد .

جنگل تیمور دره گالیکش

این جنگل در 15 کیلومتری شهرستان گالیکش و 7 کیلومتری روستای فارسیان واقع شده ،و جنگلی خوش آب و هوا همراه با مناظر طبیعی جذاب می باشد. چشمه ده چشمه از آنجا عبور می کند .

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جاذبه های گردشگری در گالیکش

منطقه ییلاقی پاکندس گالیکش

منطقه ییلاقی پاکندس در گالیکش همان جایی است که سالیانه گردشگر زیادی را از مناطق مختلف به سوی خود می خواند تا آنها را با زیبایی های کم نظیر آفریدگار هستی بیشتر و بهتر آشنا کند. یکی از ویژگیهای این منطقه آب و هوای بسیار عالی و مطبوع، وجود چشمه های خنک، مراتع سرسبز ضمن وجود گل ها و گیاهان دارویی است که بر جذب گردشگران منطقه افزوده است.

برای رسیدن به منطقه ییلاقی پاکندس از خیابان گلزار شهدا شهر گالیکش پس از گذر از مسیر پارک جنگلی گالیکش، روستاهای کوهستانی آب پران، یورت کاظم، یورت زینل، تفرجگاه طبیعی تیمور دره و دهها مناظر زیبای جنگلی در مسیر رودخانه اوغان، چشمه سارها و دره های عمیق و خوش منظر پس از طی ۲۲ کیلومتر به روستای توریستی – تاریخی فارسیان فرنگ می رسید.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جنگل مارسا ( لته )

این جنگل دردل جنگل پاکندس با چشم اندازهای طبیعی و مناظر بسیار دل انگیز و مکان تفریحی است ، که در 26 کیلومتری شهرستان گالیکش و 4 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جاذبه های گردشگری در گالیکش

چشمه خانسوار

چشمه طبیعی با آبدهی فراوان به همراه مناظر طبیعی و چشم انداز با کوههای زیبا است ، که در 12 کیلومتری شهرستان گالیکش و 10 کیلومتری روستای فارسیان واقع شده است.

آبشار گلستان

آبشار گلستان در پارک ملی گلستان و در کنار جاده بین المللی و 5 کیلومتری شرق تنگه گل واقع شده است. و با شهر گالیکش 40 کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع آبشار حدود 5/19 متر و دارای آب همیشگی است ، که از چشمه های شمالی آبشار تغذیه می شود. آب آبشار گلستان سرانجام وارد رودخانه « مادرسو » بوستان می شود و نهایتا به رودخانه گرگانرود می ریزد.

چشمه پیرباد

این چشمه در 17 کیلومتری شهر گالیکش و 5 کیلومتری روستای فارسیان واقع شده است. وجود چشمه پر آب ، جنگل های زیبا با محوطه چمن و فضای مطلوب طبیعی از ویژگی های این جاذبه طبیعی می باشد.

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جنگل دزی دره

این جنگل درفاصله حدود 12 کیلومتری شمال و در پیرامون جاده روستایی آسفالته گالیکش – فارسیان قراردارد . تنوع مکانی ، درختان کهنسال ، آب و هوای مطلوب ، چشمه دائمی و چشمه اندازها و مناظر زیبای ان از ویژ گی های منحصر بفرد آن است

صنایع دستی گالیکش

  • ابریشم بافی
  • نمدمالی
  • سوزن دوزی قوم بلوچ

جاذبه های گردشگری در گالیکش

جاذبه های گردشگری در گالیکش

کجا بمانیم؟

پیشنهاد ما این است که برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنید که چند روزی را در این منطقه اقامت کنید و از اقامتگاه های بوم گردی گالیکش استفاده نمایید تا به قدر کافی زمان برای سرزدن به گوشه و کنار آن داشته باشید. اگر دوست دارید که آرامش واقعی را تجربه کنید چند روزی از وسایلی نظیر مودم اینترنت و تلفن همراه فاصله بگیرید و خود را در دل طبیعت جنگلی و بی نظیرگالیکش بیندازید.می توانید برای رزرو اقامتگاه بوم گردی ننه بی بی گالیکش از سایت گلستانی ها اقدام نمایید.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی