پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

غذاهای محلی ترکمن: استان گلستان دارای اقوام بسیار زیادی است که ترکمن ها یکی از این اقوام می باشد. ترکمن ها دارای مذهب سنی می باشند و نوع پوشش لباس آنها پیراهن و چارقد می باشد. ترکمن ها برای غذا خوردن اغلب بر روی زمین و بر دور سفره ای می نشینند که ثاچاق خوانده می شود. از عادات بسیار ارزشمند ترکمن ها این است که قبل از شروع به خوردن غذا «بسم الله» می گویند و بعد از هر غذا، بزرگ خانواده - که معمولا پدر است- آیاتی از قرآن کریم را تلاوت می کند و بقیه به شکرانه ی این نعمتی که نصیبشان شده است، آمین می گویند.این قوم دارای غذاهای های محلی خوشمزه ای می باشند که در این مقاله سعی بر شناخت شما با این غذاهای محلی می باشیم.

غذاهای محلی ترکمن

چکدرمه

یکی از غذاهای اصیل قوم ترکمن که معمولا در عروسی ها و وعده های مهمانی پخت می شود چکدرمه می باشد. این غذا در نمونه محلی مشابه استانبولی خودمان می باشد و طعم آن لذیذتر و خوشمزه تر می باشد. اگر یکبار این غذا را بخورید هرگز مزه آن از زیر دندانتان بیرون نمی رود. این غذا را معمولا در قابلمه مخصوصی به نام قازان تهیه می کنند. چکدرمه را با گوشت , پیاز , برنج ,رب و روغن و ادویه پخت می کنند.

نان اکمک ترکمن صحرا

این نان تقریبا شیرین است و در کنار چای و صبحانه میل می شود. طرز تهیه آن به این صورت است که یک خمیر نرم و لطیفی را تهیه می کنند و یک دیگ چدنی را روی اجاق داغ می کنند. پشت دیگ را کمی روغن می ریزند و خمیر را نازک بر روی آن چهن می کنند و زمانیکه چخت آن را بر می گردانند و در نهایت کمی شکر روی ان می ریزند.

بولامه ترکمن صحرا

بولامه از جمله غذاهای معروف و اصیل منطقه ترکمن صحرا می‌باشد. غذایی شبیه حلیم که در این خطه در هفتمین روز تولد نوزاد طبخ می شود. در این مراسم، خانم‌های فامیل، دوستان و همسایه ها در مجلسی زنانه به دور هم جمع شده و با همکاری یکدیگر این غذای خوشمزه را تهیه می‌کنند.

باسترمه

باسترمه از مجموعه غذاهای محلی گلستان و در کل غذاهای گلستان یکی از انواع پلوهایی است که گلستانی ها در مهمانی های خانوادگی خود سرو می کنند. برای طبخ این پلو از موادی چون برنج، ماهی، سیب زمینی، انار دون شده،  پیاز، نمک و فلفل استفاده می شود. برای تهیه ی باسترمه می توانید از انواع ماهی ها استفاده کنید، اما در حالت اصیل این غذا با ماهی ازون برون طبخ می گردد.برای تهیه ی باسترمه، ابتدا ماهی را قطعه قطعه کرده و درون سس می خوابانند. برنج را نیز آبکش می کنند. سپس سیب زمینی ها و پیازهای حلقه شده، ماهی قطعه شده، دانه های انار و در انتها برنج را به صورت لایه لایه درون قابلمه ریخته و می گذارند تا با حرارت ملایم دم بکشد.

بیشمه

به غیر از غذاهای خوشمزه منطقه ترکمن صحرا، شیرینی‌های آن نیز طرفداران بسیاری در میان اهالی و مردم ایران دارند. یکی از این شیرینی‌ها، بیشمه بوده که با عطر‌و‌طعم دلپذیرش از بهترین خوراکی‌ها برای سرو در مهمانی‌ها و مراسم‌های مردم این منطقه می‌باشند. این شیرینی بیشتر شبیه بامیه است و بسیار خوشمزه است.

قاتلاما

قاتلاما نوعی نان اس که امروزه غالبا در عروسی ها استفاده شده و به عنوان سوغات برده می شود که بین ترکمن ها طرفداران خاص خود را دارد. نانی که با آرد، تخم مرغ، روغن و شکر آماده می شود. قاتلمه یک نوع نان معروف ترکمنی است که از خمیرهای ورقه‌ای که روی هم قرار می‌گیرند تشکیل شده است و در روغن سرخ می‌شود. بعضی‌ها در پایان پخت روی آن شکر می‌ریزند.

بوروک

این نوع نان از نظر پخت شباهت زیادی به پیراشکی دارد و معمولا بیشتر در ماه رمضان پخته می شود. ترکمن ها بوروک را به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی صرف می کنند.
1- گول بوروک (نوعي بوروک با گوشت)
2- بوروک اسفناج
3- قاتقلی بوروک

سومسه

یا همان سمبوسه خمیرهایی مثلثی است که مابین آن گوشت، پیاز و مواد دیگر بر حسب سلیقه قرار داده می‌شود. این خمیر سپس در روغن سرخ می‌شود.

چوروک

قوم ترکمن در زمان های گذشته نان مورد نیاز خود را در منازل در تنور پخت می کردند که تامدور نامیده می شود. تنورآنها به دو صورت بود.

تنور زمینی که گودالی عمیق و به شکل دایره درست می کردند که دهانه تنور از انتهای آن تنگ تر درستمی کردند.پس از اتمام گدال، از سه نقطه ی محیط عمقی، سوراخی به سطح زمین باز می کنند تا عمل احتراق از طریق نفوذ هوا آسان شود. این سوراخ ها را کوریک می نامند که معادل آن در فارسی، کوره است. پس از این عملیات، دیواره ی گدال را به وسیله ی گل آمیخته با نمک، صاف می کنند تا برای نان پختن آماده شود.

پالچیق تامدوراین تنور از نظر شکل کلی مثل یرتامدور است با این تفاوت که به جای گندن زمین، گل را مشت مشت روی هم می چینند تا ارتفاع آن به حدود 80 سانتی متر برسد. در این نوع تنور نیز محیط دهانه ی بالا، از محیط مماس با سطح زمین، تنگ تر است.

قاوور تماچلی چوروک

نانی است که خمیر آن را با دنبه ی ریز ریز شده ی گوسفند – قاورتماچ – و نیز تراشه های پیاز مخلوط کرده، در تنور می پزند.

پتیر چوروک / نان فتیر

این نوع نان را با ترکیبی از روغن، شیر، شکر و جوش شیرین تهیه می کنند و در تنور می پزند.

کلچه چوروک / کلوچه

این نوع نیز همچون پتیر با ترکیبی از روغن، شیر، شکر و جوش شیرین پخته می شود ولی نسبت به پتیر ضخیم تر است.

 

 

 

 

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی