پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

گرگان - فوق تخصص آنکولوژی با اشاره به اینکه برای درمان بهترسرطان نیازمند به «تیم تسکین» هستیم، گفت: جامعه ما با جهل سرطان مواجه شده و سرطان هراسی در آن رایج شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- فائزه نوچمنی: گلستان متاسفانه یکی از قطب های ابتلا به سرطان در کشور و حتی در خاورمیانه شناخته می شود و سالانه بسیاری از هم استانی ها به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند تا جایی که به گفته مسئولان استان، سرطان رتبه دوم و سوم علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. افزایش فوتی های ناشی از این بیماری  باعث شده فعالیت های مرتبط با این بخش هم در گلستان افزایش یابد.

یکی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کند «عبدالرحیم حزینی» است. او فوق تخصص آنکولوژی و اصالتا گرگانی است اما ساکن استان نیست و فقط پنجشنبه ها به گرگان سفر می کند. کانونی هم با نام «حامیان بیماران سرطانی صعب العلاج مهر گلستان» راه انازی کرده در راستای نجات هم استانی ها و هم وطنان خود قدمی برداشته باشد.

به سراغ او رفتیم تا ضمن بررسی دلایل ابتلا به سرطان در گلستان فعالیت های این مرکز را هم رصد کنیم. مرکزی که به گفته مسئولان آن سعی دارد در درجه اول ترسی که از نام سرطان ایجاد شده را برطرف و بیماران را با کمک های خیرین مداوا کند.

* حتما اطلاع دارید که دومین یا سومین عامل مرگ و میر در گلستان سرطان است. به نظر شما دلیل افزایش ابتلا به سرطان در گلستان چیست و کدام سرطان ها بیشتر رایج هستند؟

در همه جای دنیا خصوصا ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر محسوب می شود که گلستان جدا از این مسئله نیست. اینکه برخی ها معتقدند درصد سرطان در استان گلستان چند برابر استان های دیگر است یک شایعه است، فقط سرطان های گوارشی همچون سرطان های مری و معده در این استان زیاد هستند که علت ریشه ای و ژنیتیکی دارد.

در حال حاضر در تمام دنیا ۵۰ درصد بیماران سرطانی فوت می شوند و درمان صد درصدی برای آن پیدا نشده است، آمار مرگ و میر سرطان در آمریکا نشان می دهد از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آمریکایی که به سرطان مبتلا هستند و نزدیک به نیمی از بیماران فوت شدند. استان در بخش سخت افزار رشد کرده اما در بخش نرم افزار و یا درک عمومی سرطان رشد نکرده است. اکنون جامعه ما با جهل سرطان مواجه است

یکی از دلایل بالا بودن مرگ و میر در ایران دیر تشخیص دادن سرطان است، افراد در مرحله اول زیاد اهمیت نمی دهند و ما باید توجه داشته باشیم زمانی که هنوز سرطان خاموش است و تا مریض را زمین گیر نکرده  به فکر تشخیص یا همان غربال گری سرطان باشیم.

چرا آمار مرگ به علت سرطان در گلستان بالا است؟ آیا امید به زندگی کم است یا امکانات استان پاسخگو نیست؟

گلستان در بخش درمان و امید به زندگی از رشد خوبی برخوردار است. با توجه به اینکه در کیفیت زندگی مردم زیاد رشد نداشته ایم اما استان در بخش درمان به نظر می رسد حتی بیشتر از کشورهای خارجی در حال هزینه کردن است، در بخش تشخیص و تجهیزات سرطان مثل دستگاه های ام ار آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و آزمایشگاه های مختلف نسبت به ۱۰ یا ۲۰ سال پیش از رشد ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصدی برخوردار است.

استان در بخش سخت افزار رشد کرده اما در بخش نرم افزار و یا درک عمومی سرطان رشد نکرده است. اکنون جامعه ما با جهل سرطان مواجه است، سرطان هراسی در استان و ایران بسیار زیاد و سرطان شناسی صفر است. با توجه به اینکه اگر سرطان زود تشخیص داده شود درمان پذیر است.

بیشتر ابتلا به سرطان گلستان در چه مناطقی است؟

امکان تشخیص و درمان بیماری در شرق گلستان خصوصا مراوتپه نسبت به مرکز استان کمتر است و این به خاطر فقر فرهنگی است که باعث می شود تا بیماری دیر تشخیص داده شود. برخی از بیماران این مناطق دیر مراجعه می کنند. با توجه به دلایلی که اشاره شد در طول سال نیمی از بیماران سرطانی در گلستان همچون دیگر نقاط جهان فوت می شوند. 

باید توجه داشته باشیم که با سرطان نمی توان مبارزه کرد چرا که این بیماری از گذشته بوده، هست و خواهد بود فقط نباید از این بیماری ترسید.

آیا برنامه ای هم برای ریش کن کردن سرطان در دستور کار قرار دارد؟

برخی از بیماری ها همچون عفونت ها را می توان ریشه کن کرد اما در بحث سرطان و بسیاری از بیماری های مزمن ریشه کنی وجود ندارد بلکه باید با آن کنار آمد.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی