پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

گرگان- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهر گرگان به عنوان قدیمی ترین مرکز آموزش عالی کشور که ثبت ملی هم شده در بخش کشاورزی ۶۰ ساله شد.

 امروز (۱۱ مهر) سالروز تأسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهر گرگان است. دانشگاهی که ۶۰ سال از ساخت آن می‌گذرد و طی این ۶۰ سال روند تکاملی خود را از یک آموزشگاه به مدرسه، سپس دانشکده و درنهایت مجتمع آموزش عالی تبدیل شد.

رحمت‌الله رجایی نویسنده مدخل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در رابطه با تاریخچه این دانشگاه اظهار کرد: آموزش کشاورزی در ایران به شکل مدون سابقه زیادی ندارد و نخستین مدرسه در این رابطه مربوط به مدرسه فلاحت بود که در عصر مضفرالدین شاه تأسیس شد بعدازآن ما شاهد تأسیس مرکزی برای آموزش کشاورزی در کرج بودیم؛ اما نخستین مرکز کشاورزی در سال ۱۳۳۶ در گرگان تحت عنوان آموزشگاه عالی جنگل و مرتع بنیان‌گذاری شد.

وی افزود: آموزشگاه عالی جنگل و مرتع با همکاری اداره جنگل بانی، سازمان برنامه ایران، اداره اصل چهار ترومن و دانشگاه یوتای آمریکا طراحی و بنیان‌گذاری شد.

رجائی گفت: بنیان‌گذار و نخستین رئیس دانشگاه فردی به نام محمد عابدی بود، عابدی متولد سال ۱۳۰۰ و تحصیل‌کرده دانشگاه یوتای آمریکاست که خوشبختانه درسن ۹۶ سالگی همچنان زنده و سرحال است.

وی ادامه داد: آموزش عالی جنگل و مرتع گرگان در ۱۱ مهر سال ۱۳۳۶ با حضور جمعی از مقامات ازجمله وزیر کشاورزی ایران کار خود را آغاز کرد.

رجائی افزود: این آموزشگاه در محل فعلی دانشگاه که متعلق به اداره جنگل بانی بود شروع به کارکرد و در ساختمانی سفید با ۱۴ ستون بلند که توسط شرکت دارث ساخته‌شده بود تحت عنوان آموزشگاه عالی جنگل و مرتع با ۲۸ دانشجو از سراسر کشور کار خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به روند تکاملی دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه در این ۶۰ سال روند تکاملی خود را طی کرده و چنانچه از آموزشگاه به مدرسه عالی جنگل و از مدرسه عالی منابع طبیعی به دانشکده منابع طبیعی و سپس به مجتمع دانشگاهی و سرانجام به دانشگاه علوم کشاورزی مبدل شده است.

رجائی ادامه داد: آموزشگاهی که با ۲۸ دانشجو کار خود را آغاز کرده است هم‌اکنون بیش از چهار هزار دانشجو در رشته‌های مختلف و در مقاطع مختلف تحصیلی از لیسانس تا دکتری دارد.

وی افزود: ۱۹ بار ریاست دانشگاه جابه‌جاشده است که اولین رئیس آن عابدی و آخرین آن علی نجفی نژاد است.

رجائی ادامه داد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی یکی از بهترین و تخصصی‌ترین مراکز آموزش کشاورزی و جنگل در سراسر ایران است که تاکنون سبب ارتقای دانش کشاورزی و جنگل‌داری شده است.

وی گفت: دانشگاه اگرچه امروز در جایگاه اولیه خود مستقر است اما دارای زمینی ۳۰ هکتاری در غرب شهر گرگان به نام پردیس است که ۹ دانشکده آن در این مکان مستقرشده است.

رجائی افزود: دانشگاه دارای بخش سه هزار هکتار جنگل آموزشی در منطقه شصت کلاً بوده که باغ گیاه‌شناسی آن بسیار معروف است.

وی ادامه داد: از درون این دانشگاه شاهد تولد دانشگاه گنبد و دانشگاه جامع گلستان بوده‌ایم. انتظار می‌رود با توجه به اینکه دانشگاه گلستان فعالیت اولیه خود را در داخل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی آغاز کرد هر چه سریع‌تر ساختمان‌های خود را در سرخنکلا آماده کند و به جایگاه اصلی خود بازگردد چراکه ما به هردوی این‌ها نیاز داریم اما نباید هویت تاریخی و قدمت دانشگاه علوم کشاورزی گرگان را قربانی دانشگاه دیگری کنیم.

برگزاری مراسم شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه در آذر

به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مراسم نکوداشتی هم با حضور اساتید، کارکنان و فارغ التحصیلان، چهارشنبه ۸ آذر ماه در سایت مرکزی برگزار می شود.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این رابهط گفت: به دلیل تقارن ۱۱ مهر ماه سالروز تاسیس دانشگاه با ایام محرم و صفر، مراسم نکوداشت شصتمین سال تاسیس دانشگاه، هشتم آذرماه برگزار خواهد شد.

علی نجفی نژاد افزود: فلسفه برگزاری اینگونه مراسم ها در دین اسلام هم توصیه شده است که به افراد توصیه می کند به گذشتگان خود نگاه کنیم و در زمین سیر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: استفاده از تجربه گذشتگان و مرور فعالیت هایی که طی ۶۰ سال گذشته برای پیشرفت این دانشگاه انجام شد، از دیگر اهداف برگزاری مراسم نکوداشت دانشگاه است.

وی بیان کرد: تا به حال از تاریخچه دانشگاه می توان دریافت که موضوعاتی مانند مکان یابی در انتخاب گرگان به عنوان محل تاسیس دانشگاه، آینده نگری در ساخت و سازها و تناسب بین پذیرش دانشجو و نیاز جامعه در تاسیس و ادامه فعالیت های علمی، آموزشی و عمرانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، تاثیر داشته است.

نجفی نژاد با اشاره به در دست تدوین بودن کتاب تاریخچه دانشگاه گفت: امیدواریم با تدوین این کتاب، از روند ۶۰ سال فعالیت این دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، یادگاری شایسته برای آیندگان باقی بگذاریم.

رییس دانشگاه منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: تصمیم داریم با ساخت مجتمع فرهنگی در ساختمان دانشکده علوم زراعی سابق، بخشی از آن را به موزه دانشگاه اختصاص دهیم.

وی در بخشی از سخنان خود از همه افرادی که می توانند در راه اندازی و در اختیار قراردادن اسناد و مدارک برای فعالیت موزه کمک کنند خواست تا دانشگاه را در این زمینه یاری کنند.

ثبت ساختمان مرکزی دانشگاه در فهرست آثار ملی

سال گذشته هم با تلاش و همکاری میراث فرهنگی گلستان، سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان،  با شماره ۳۱۵۱۶  جز آثار غیرمنقول فرهنگی- تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ابراهیم کریمی افزود: سازمان مرکزی دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان، اولین دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران و قدیمی ترین بنای دانشگاهی در استان گلستان می باشد که ساخت آن مربوط به دوره پهلوی دوم است.

وی گفت: این بنا که در فاصله ۶۰۰ متری بافت تاریخی گرگان واقع شده است در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته شده و ساختار معماری آن همانند معماری ساختمان های دوره پهلوی اول در گرگان می باشد.

وی ادامه داد: همچنین ساختار معماری بنا مشابه بناهای مدرسه ایرانشهر، کاخ دادگستری، ساختمان دارایی بوده که در آن کشیدگی بنا با در نظر گرفتن مسائل اقلیمی و دید مناسب رو به خیابان نمای اصلی رو به جنوب با رواقی ستون دار است که این ستون ها با مقطع دایره نمایی با ریتمی مشخص و پیش آمدگی مستطیلی بام ، مشخصه اصلی بنا است.

۶۰ سال حضور این دانشگاه در آموزش جنگل‌داری سابقه کمی نیست ازاین‌رو جا دارد ساختمان‌ها و بناهای مختلف به آموزشگاه جنگل را به‌عنوان هویت تاریخی و علمی سرزمین گرگان و ایران حفظ کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی