پشتیبانی 09114481870 انتخاب استان ارسال خبر و مقاله ثبت اقامتگاه ۰

بدون دیدگاه

استقبال کم از پروازهای فرودگاه کلاله دومین فرودگاه استان گلستان سبب تعطیلی این فرودگاه برای چندمین بار در چند سال اخیر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سال 84 و در سفر نخست، رئیس‌جمهور و هیئت دولت وقت به گلستان، توسعه فرودگاه کلاله و تبدیل آن به فرودگاهی مسافربری با درخواست استان، مورد تصویب قرار گرفت.

در اردیبهشت ماه سال 91 با حضور محمود احمدی نژاد، این فرودگاه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد. انتظار می رفت شرق استان گلستان با بیش از 800 هزار نفر جمعیت با راه‌اندازی پروازهای این فرودگاه، خیلی زود رنگ توسعه را به خود ببیند.

تعطیلی 6 باره پروازهای فرودگاه کلاله

اما در 5 سال گذشته 6 بار پروازهای این فرودگاه برقرار و پس از مدت کوتاهی به تعطیلی کشیده شد.

مرداد ماه سال گذشته اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران سازمان هواپیمایی کشور برای بررسی وضعیت فرودگاه کلاله به این منطقه سفر کردند. هدف از این سفر یافتن راهکاری برای بکارگیری ظرفیت و استفاده از میلیاردها تومان پولی بود که در این منطقه سرمایه‌گذاری شده بود.

پروازهای فرودگاه کلاله در سال های قبل هم در چندمرحله راه اندازی شده بود اما همواره به علت استقبال نکردن شهروندان شرق استان تعطیل شد. البته مسائل مختلفی از جمله تأخیر زیاد در انجام پروازها، لغو پروازها و محدود بودن پروازها در روزهای خاص، محدود بودن مقصد از جمله دلایل عدم استقبال شهروندان شرق استان بود.

وعده‌ها برای پایداری پروازها عملی نشد

فرماندار شهرستان کلاله، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین مدیرکل فرودگاه‌های استان عنوان کرده بودند که سازمان هواپیمایی کشور انجام پروازهای مطمئن در این فرودگاه را تضمین کرده است.

آخرین باری که پروازهای این فرودگاه از سر گرفته شد مربوط به مردادماه امسال بود که "شهرام کوسه غراوی" در این باره گفته بود: کارگروهی متشکل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان محلی برای قیمت گذاری مناسب پروازهای تهران کلاله و بالعکس تلاش می کنند تا پیک پروازی در این فرودگاه از دست نرود.

وی البته خبر از واگذاری این فرودگاه به بخش خصوصی داده بود تا دیگر مشکلی در زمینه تعطیلی فرودگاه و لغو پروازها وجود نداشته باشد.

اما در هفته گذشته با وجود همه قول‌هایی که مسئولان استان و سازمان هواپیمایی کشور برای ماندگاری پروازها در فرودگاه کلاله دادند، برای ششمین بار به دلیل آنچه که مسئولان از آن تحت عنوان خالی بودن صندلی های هواپیما و صرفه اقتصادی نداشتن برای شرکت های هواپیمایی یاد می کنند، پروازها تعطیل شد.

صندلی‌های خالی؛ علت اصلی تعطیلی

رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان هم در این باره گفت: با توجه به ضریب اشغال کمتر از 50 درصد صندلی‌‌های پرواز تهران به کلاله این پرواز برای پنجمین بار متوقف شد. این پرواز با کوچک‌‌ترین هواپیمای کشور صورت می‌گرفت، اما متاسفانه این پرواز با 50 درصد توان خود هم پر نمی‌شد و این برای شرکت هواپیمایی اصلا مناسب نیست. علت دوم توقف این پروازها، استفاده از ناوگان پروازی برای سفر زائران اربعین است و با این وسیله وقفه ایجاد شده می‌تواند تا حدودی مشکل را برطرف کند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان عدم استقبال مردم شرق گلستان را علت اصلی تعطیلی پروازهای فرودگاه کلاله می‌داند در حالی‌که وی نیز مانند برخی دیگر از مسئولان از روند رو به رشد جذب مسافر در این فرودگاه و هم چنین از قول شرکت هواپیمایی کشور برای پایداری پروازها خبر داده بود.

مسئولان برای برقراری و پایداری پروازها همکاری نکردند

برای پیگیری این مسئله به سراغ نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله ومراوه تپه در مجلس شورای اسلامی رفتیم که وی تنها به گفتن دو جمله درباره این مسئله بسنده کرد.

شهرام کوسه غراوی درباره علت تعطیلی پروازهای فرودگاه به خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه عدم همکاری مسئولان سبب شد تا برای چندمین بار پروازهای این فرودگاه تعطیل شود.

وی افزود: تصور کنید اتوبوسی برای مسیر گرگان به گنبدکاووس در نظر گرفته شده، اگر مسافر استقبال نکند "من" باید آن را تبلیغ کنم؟

این نماینده مجلس توضیح دیگری درباره وضعیت پیش آمده نداد و با اینکه قول داده بود در زمان دیگری پاسخگوی این رسانه باشد، اما به رغم تماس های مکرر از پاسخ دادن امتناع کرد.

بلااستفاده ماندن سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی در فرودگاه کلاله

در شرایطی برخی مسئولان حاضر به پاسخگویی صحیح درباره این موضوع نیستند که فرودگاه کلاله از هر حیث آماده برقراری پروازها در شرایطی ایمن بوده وحتی دارای قدرت دید و ضریب نشست بی‌نظیر در کشور است.

با این اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده، بلااستفاده باقی مانده است. تنها در  دولت نهم بیش از 15 میلیارد تومان برای تجهیز و تبدیل آن به فرودگاهی مسافری که در گذشته بیشتر مورد استفاده هواپیماهای سمپاش قرار می گرفت، هزینه شد.

قرار بود پروازها حداقل برای 6 ماه پایدار باشد

فرماندار کلاله، در زمان آغاز پروازهای اخیر این فرودگاه گفته بود سازمان هواپیمایی کشور برقراری پروازهای ماندگار و پایدار را در فرودگاه کلاله "ضمانت" کرده است. حالا "نصرت بزرگر" از برخی خلف وعده‌ها گفته و اینکه مسئولان استان اصراری بر مکتوب کردن تعهدات شفاهی این سازمان نداشتند.

وی دراین باره به خبرنگار تسنیم گفت: پرواز یک پروسه دارد که باید از سوی جمعی از گروه‌های مختلف پیگیری شود. از همان ابتدا تأکید داشتم موافقت‌نامه به صورت مکتوب درآمده و مسئولان فرودگاه‌های استان و سازمان هواپیمایی آن را امضاء کنند.

فرماندار کلاله با بیان اینکه تعطیلی پروازهای این فرودگاه بعد از 2 ماه و نیم هیچ توجیهی ندارد، افزود: قرار بود پروازها حداقل 6 ماه پایدار بماند تا در این فرصت بتوانیم فرهنگ پذیرش پرواز را در منطقه نهادینه کنیم. قرار ما براین بود مسافرسازی کنیم نه مسافردزدی.

شرکت هواپیمایی، پاسخی به ما نداد

وی با اشاره به شکل‌گیری مجمع خیرین در شهرستان کلاله اظهارداشت: به هیچ عنوان وظیفه من نیست که در حوزه تبلیغ مسافری ورود کنم. با این حال مجمع خیران را تشکیل دادم و برای کمک به شرکت هواپیمایی اعلام آمادگی کردیم. شرکت پویاایر گفته بود در صورتی که 50 درصد صندلی‌ها پر شود،امکان برقراری پروازها وجود دارد اما اگر کمتر از آن باشد، توجیهی ندارد.

برزگر گفت: پیشنهاد ما به شرکت این بود همه صندلی‌های هواپیما را با 50 درصد قیمت بلیط به مجمع بدهند اما تاکنون هیچ پاسخی اعلام نشده و نمی‌شود.

وی افزود: چند روز قبل نامه‌نگاری کرده‌اند که 48 تا 49 درصد صندلی‌ها در این دو ماه و نیم اخیر پر شده و ادامه پروازها توجیهی برای آنها ندارد.

نماینده مجلس تعهد اخلاقی مسئولان را پذیرفته بود

فرماندار کلاله با بیان اینکه نماینده مجلس تعهد اخلاقی مسئولان را پذیرفته بود، ادامه داد: متأسفانه کار، کارشناسی نشده بود، چون روی کاغذ توافقات را نیاورده بودیم بنابراین سازمان هواپیمایی و شرکت مدعی اند هیچ تعهدی ندارند.

وی با بیان اینکه هیچ قصوری برای حمایت از پروازهای پایدار در فرودگاه کلاله نداشته است، گفت: خارج از وظایف سازمانی برای فعال شدن این فرودگاه اقدام کردم. حتی در زمینه تبلیغات با دفاتر فروش بلیط شرکت هواپیمایی و دفاتر گردشگری سطح استان جلسه برگزار کردیم، هزینه تبلیغات را از جیب مجمع خیران دادیم و هر اقدامی که نیاز بود انجام شد. از نظر ما هیچ قصوری از جانب شهرستان اتفاق نیفتاده و الان نماینده منطقه باید نسبت به این موضوع ورود کرده و پیگیر شود.

برزگر تأکید کرد: در حال حاضر هم با اینکه گفته می شود تعطیلی موقت است به دنبال این هستیم تا با شرکت پویا ایر به توافق کتبی برسیم. چون مادامی که تعهدات و توافقات مکتوب نشود ما با این مشکلات مواجه خواهیم بود.

وی به محدود بودن پروازهای فرودگاه کلاله هم اشاره کرد و افزود: پروازهای این فرودگاه تنها به مقصد تهران و آن هم دو روز در هفته انجام می‌شد با اینکه بارها تلاش کردیم تا مقدمات پروازهای کلاله به زاهدان فراهم شود، اما به علت عدم وجود سیستم سوخت‌رسان موفق به انجام این کار نشدیم.

پروازهای دومین فرودگاه استان گلستان در حالی برای ششمین بار تعطیل شده که فرودگاه بین المللی گرگان روز به روز در حال توسعه است. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و تا زمانی که برنامه جامعی برای برقراری پروازهای پایدار از فرودگاه کلاله وجود نداشته باشد و مسئولان نیز بدون در نظر گرفتن شرایط منطقه و بی‌اعتمادی که بین مردم به وجود آمده است، هر زمانی که تمایل داشتند زیر همه قول‌ها و توافقات خود بزنند، نمی‌توان امیدی به فعالیت دوباره فرودگاه کلاله داشت.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها

گروه بندی